Volkswagen-koncernen redovisar resultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder euro) efter september

• Tydlig ökning av försäljningsintäkterna till 160,3 miljarder euro (147,7 miljarder euro)
  • Negativa engångsposter relaterade till dieselfrågan på 6,7 miljarder euro och i lastbilsverksamheten 0,2 miljarder euro
  • Rörelseresultatet efter engångsposter är 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro)
  • Justerad vinstprognos för helåret
  • Resultatet enligt kapitalandelsmetoden från de kinesiska joint venture-bolagen är stabil
  • Extra likviditetsöverskott på 3 miljarder euro från försäljning av aktier i Suzuki
  • Nettolikviditeten i bildivisionen ökade till 27,8 miljarder euro
  • Koncernchef Matthias Müller: ”Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat.”

Volkswagen-koncernen redovisar ett rörelseresultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder) under årets första nio månader. Försäljningsintäkterna ökade med 8,5 procent till 160,3 miljarder euro. Försäljningsavkastningen före engångsposter uppgick till 6,4 procent. Resultatet är påverkat av avsättningar på 6,7 miljarder euro under tredje kvartalet för kommande åtgärder relaterade till dieselfrågan. Som ett resultat av det, uppgick rörelseresultatet efter engångsposter till 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro). Resultatet efter skatt uppgick till 4,0 miljarder euro (8,7 miljarder euro). Som redan meddelats, är det prognosticerade helårsresultatet i enlighet med detta.

- Siffrorna visar å ena sidan styrkan i Volkswagen-koncernen, men å andra sidan blir den inledande påverkan av den nuvarande situationen tydlig. Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat, säger Matthias Müller, koncernchef för Volkswagen AG.

Koncernens rörelseresultat och försäljningsintäkter exkluderar verksamheten i de kinesiska joint venture-bolagen, vilka räknas in i det finansiella resultatet genom kapitalandelsmetoden. Resultatets andel kopplad till de kinesiska joint venture-bolagen låg vid slutet av september på 3,8 miljarder euro (3,9 miljarder euro).

- Volkswagen-koncernen har mycket solida och robusta likvida resurser. Det kommer att hjälpa oss att klara den utmanande situationen orsakad av finansiell påverkan från dieselfrågan, säger Frank Witter, CFO hos Volkswagen AG.

För fullständig pressrelease på engelska, se bifogat dokument.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.