Populära elbilen ID.4 registrerades i 1 454 exemplar i augusti.

Volkswagen marknadsledare och största elbilsmärke i augusti

Registreringsstatistiken för augusti visar att Volkswagen för tredje månaden i rad blev det största märket på den svenska personbilsmarknaden. Volkswagen registrerade också flest nya elbilar av alla märken under månaden.

Enligt statistik från Mobility Sweden registrerades 3 564 nya personbilar från Volkswagen under augusti, vilket innebar en ökning med 6,2 procent jämfört med samma månad förra året. Med en marknadsandel på 14,9 procent i augusti intog Volkswagen positionen som marknadsledare för tredje månaden i rad.

Volkswagen registrerade i augusti 1 833 helt eldrivna bilar, vilket gjorde Volkswagen till det största elbilsmärket. ID.4 är den dominerande modellen i ID.-familjen och registrerades i 1 454 exemplar. På den svenska elbilslistan klev ID.4 upp på andraplatsen hittills i år med 6 526 registreringar.

Under augusti var 41 procent av det totala antalet nyregistrerade personbilar i Sverige en elbil. För Volkswagen var andelen betydligt högre: 51,4 procent. Hittills i år ligger den totala andelen elbilar på 37,8 procent, medan Volkswagen har en andel på 48,3 procent.

– Vi gläds åt att leveranserna till förväntansfulla elbilskunder har tagit ordentlig fart. Det är resultatet av en stor orderbok och en hög produktionstakt för vår marknad, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagens erbjudande av elbilar växer nu med ytterligare en modell. Den 25 augusti startade förförsäljningen av ID.7 Pro. Under nästa år kommer ID.7-programmet att kompletteras med fler versioner.

Augusti rundades av med världspremiären av helt nya Passat, den nionde generationen. Två nya laddhybridversioner med en elektrisk räckvidd på upp till 100 km kommer att ingå i motorprogrammet. Senare i höst är det dessutom världspremiär för helt nya Tiguan, den tredje generationen. Både nya Passat och nya Tiguan är baserade på den vidareutvecklade plattformen MQB evo.

– Vi ser positivt på framtiden med nya effektiva och attraktiva modeller som lanseras på marknaden. Även om ID.4 är en tydlig vinnare i vårt modellprogram ser vi förstås fram emot att lansera fler elbilar och laddhybrider under den närmaste tiden, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.