Volkswagen ny samarbetspartner till Charlotte Kalla

Volkswagen ny samarbetspartner till Charlotte Kalla

Charlotte Kalla är svenska folkets favoritidrottare - det visade sig när den populära skidåkaren röstades fram till Jerringpriset under Idrottsgalan i Stockholm i måndags. En av de många gratulanterna är Volkswagen, som nyligen slutit ett avtal med Charlotte Kalla. Hon kör numera en Passat BlueMotion - en bil med tydlig miljöprofil.

I den stora mängden av stjärnor på Idrottsgalan blev Charlotte Kalla den som lyste klarast. När svenska folket fick rösta fram 2008 års främsta idrottspersonlighet blev det stjärnskottet från Tärendö som vann och därmed fick motta Jerringpriset ur längdlandslagschefen Gunde Svans hand.

Men redan före Jerringpris-ceremonin hade Charlotte stått på scenen för att ta emot priset för "Årets Prestation". Genom sin seger i Tour de Ski, och inte minst det berömda rycket i den tuffa uppförsbacken, vann hon inte bara juryns röster utan också svenska folkets hjärtan.

Volkswagen har nyligen inlett ett samarbete med Charlotte Kalla - ett samarbete som inte kunde ha fått en bättre start.

- Vi gratulerar Charlotte till de priser hon mycket välförtjänt vann på Idrottsgalan. Vi är också mycket glada och stolta över att ha möjligheten att samarbeta med en sån stor idrottspersonlighet. Jag är helt övertygad om att hon kommer att ge svenska folket många högtidsstunder framöver, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen Personbilar.

Charlotte, som just nu är på väg till Världscup-tävlingarna i estniska Otepää, kör numera till vardags en Passat BlueMotion - en av de allra mest bränsleeffektiva bilarna i sin klass. Den genomsnittliga förbrukningen är 0,49 liter diesel/mil och koldioxidutsläppen är 129 gram/kilometer.

- Jag är väldigt glad över mitt samarbete med Volkswagen. För mig var det viktigt med en bil som har en tydlig miljöprofil, samtidigt som den måste vara bekväm, rymlig och rolig att köra. Min Passat motsvarar verkligen alla de kraven, säger Charlotte Kalla.

Utöver avtalet med Charlotte Kalla är Volkswagen Personbilar också, sedan i somras, samarbetspartner till det svenska längdskidlandslaget.

År 2008 levererade Volkswagen 3 670 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.