Volkswagen och Porsche kan bilda integrerad bilkoncern

Volkswagen AG välkomnar beslutet från representanter för ägarfamiljerna Porsche och Piëch att skapa en integrerad bilkoncern, där vart och ett av företagens tio märken ska behålla sitt oberoende.

Under de närmaste fyra veckorna kommer en arbetsgrupp, sammansatt av representanter från Volkswagen och Porsche, att föra intensiva diskussioner med delstaten Niedersachsen samt de fackliga organisationerna. Målet är att förbereda en bas för ett beslut om en framtida struktur.

Volkswagens ledning kommer att göra sitt yttersta för att stödja denna process.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Peik van Bestenbostel, chef för Corporate & Business, Volkswagen AG. Tel: +49 53 61/9-865 23 eller e-post: peik.bestenbostel@volkswagen.de eller Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2008 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 66 000 bilar och hade därmed en marknadsandel på 21,3 procent på den svenska bilmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,23 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2008.