Volkswagen satsar långsiktigt på VM i rally

Volkswagen satsar långsiktigt på VM i rally

Volkswagen har tagit beslut om ett långsiktigt engagemang i världsmästerskapet i rally, FIA World Rally Championship (WRC). Volkswagens styrelse har gett grönt ljus för att fortsätta till och med år 2019.

Volkswagen gjorde sitt första framträdande i rallytoppen 2013 med Polo R WRC och vann på första försöket alla tre titlarna - förarmästerskapet, mästerskapet för co-drivers och konstruktörsmästerskapet. Hittills i år är teamet obesegrat och leder VM-tabellen med paren Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) och Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN). Andreas Mikkelsen (N), med kartläsaren Ola Fløene (N) vid sin sida, ligger på fjärde plats.

-Världsmästerskapet i rally, FIA World Rally Championship, är en mycket bra plattform för Volkswagen att visa den stora publiken bilarnas effektivitet, köregenskaper och tillförlitlighet, säger Heinz-Jakob Neußer, ansvarig för märkets motorsportprogram.

- Serien är närmare förknippad med tekniken i de nyaste serietillverkade bilarna än något annat världsmästerskap och baseras på förhållanden som våra kunder världen över upplever till vardags. Dessutom är miljoner människor passionerade för den här spektakulära sporten.

-Det nära sambandet mellan serietillverkning och utvecklingsavdelningarna för motorsport, den sportiga konkurrensen med våra rivaler, och den stora potentialen för marknadsföring i media ledde oss till beslutet att göra en långsiktig satsning på världsmästerskapet i rally, säger Heinz-Jakob Neußer.

Dern ursprungliga satsningen var planerad för tre år, från 2013 till 2015. Styrelsebeslutet betyder att satsningen fortsätter ytterligare fyra år.

-Volkswagens styrelsebeslut att satsa på FIA World Rally Championship till 2019 gör oss mycket stolta, säger Volkswagens motorsportdirektör Jost Capito.

-Förtroendet gör hela teamet mycket motiverat att inte vila på lagrarna för en enda sekund utan att fortsätta med samma passion och beslutsamhet för att garantera fortsatta framgångar i världsmästerskapet.

-En förutsättning för själva mästerskapet är ett format som är anpassat till TV för att göra rally ännu mer attraktivt för den stora publiken. Vi uppmanar arrangörerna att samarbeta med tillverkarna för att väsentligt öka mediabevakningen av serien.

Tillsammans med Formel 1 är världsmästerskapet i rally den mest kända motorsportserien för bilar i världen. Världsmästerskapet i rally har körts sedan 1973 och består av 13 deltävlingar på fyra kontinenter - på asfalt, grus, snö och is. Tävlingsbilarna utgår från serietillverkade bilar och har en 1,6-liters fyrcylindrig motor som utvecklar cirka 315 hk. De är försedda med fyrhjulsdrift.

Efter tre segrar i rad i Dakar-rallyt med dieseldrivna Race Touareg åren 2009 - 2011, sökte Volkswagen en ny utmaning och ställde upp i FIA World Rally Championship med Polo R WRC år 2013. Med tio segrar på 13 starter vann fabriksteamet med Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, VM-titeln för förare och co-driver vid första försöket. Dessutom vann Volkswagen konstruktörsmästerskapet. Den här säsongen har Volkswagen Polo R WRC vunnit sex rallyn av sex möjliga.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.