Volkswagen siktar på WRC-titeln i Rally Australia

Volkswagen siktar på WRC-titeln i Rally Australia

Efter succén på hemmaplan i Tyskland beger sig Volkswagens team nu till andra sidan jordklotet. Det gör man med tre mål: Rally Australia ger Volkswagen dess första chans att ta hem alla tre titlarna i FIA World Rally Championship (WRC) trots att flera tävlingar fortfarande återstår. Skulle de försvara den ledning de har i förar- kartläsar- och konstruktörsmästerskapen efter nio omgångar, skulle de säkra alla tre mästerskapen.

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), som tog en fantastisk trippelseger i Tyskland, skulle än en gång kunna skriva historia "Down Under". Aldrig tidigare har mästerskapstitlarna avgjorts så tidigt på säsongen.

Trippeln i Tyskland nyligen är inte enda anledningen till att Volkswagen är fullt av självförtroende inför kommande omgång. Det var i Australien 2014 som Volkswagen tog sin första 1-2-3-seger i Polo R WRC någonsin. Sedan förra året känner besättningarna till ungefär tre fjärdedelar av de utmanande grusvägarna runt Coffs Harbour i staten New South Wales. De sjutton specialsträckorna är tillsammans 311 kilometer långa.

- Vi vill naturligtvis ta med oss vårt momentum efter hemmasegern till Australien även om förutsättningarna är helt annorlunda "Down Under", säger Volkswagens motorsportschef Jost Capito.

- Av det skälet kommer vi att vara fullt fokuserade när vi jagar våra mål i Rally Australia som vi förberett oss noggrant inför. Vi skulle vilja säkra alla tre titlarna trots att flera tävlingar åtgerstår - och vi har en realistisk chans att göra det. I varje tävling måste vi försvara den ledning vi har. Men det är inte så enkelt som det låter. Vi måste än en gång göra allt rätt. Om vi gör ännu en felfri tävling är chansen stor att vi får något speciellt att fira i Australien.

Förar- och kartläsarmästerskapet
Sébastien Ogier och Julien Ingrassia leder nu med 93 poäng och håller ödet i sina egna händer när de siktar mot deras tredje WRC-titel i förar- och kartläsarmästerskapet. För att den drömmen ska slå in måste de behålla en ledning med minst 84 poäng över Latvala/ Anttila och Mikkelsen/Fløene. Bara något av de tre Volkswagen-paren kan fortfarande matematiskt krönas till mästare 2015. Ogier/Ingrassia har inte råd att missa mer än nio poäng till Latvala/Anttila - skulle Latvala vinna räcker en andraplats och poäng i Power Stage för Ogier. Kommer de före Latvala/Anttila är titeln deras. Mikkelsen som ligger 109 poäng efter ledarna har nu mer en matematisk än realistisk chans att ta titeln.

Konstruktörsmästerskapet
Av ledningen med 139 poäng inför Rally Australia måste 129 poäng återstå efter tävlingen för att Volkswagen ska ta hem konstruktörstiteln i FIA World Rally Championship (WRC) för tredje gången i rad. Om antingen Jari-Matti Latvala eller Sébastien Ogier vinner räcker det för att försvara ledningen. Eller, om deras närmaste konkurrent i Hyundai vinner i Australien, skulle en andra- och en fjärdeplats också vara tillräcklig.

Vild, vildare Rally Australia
“Newry”, “Nambucca” and “Wedding Bells” är unika specialsträckor i World Rally Championship-kalendern. “Wild by nature” är den slogan som arrangörerna av det tionde rallyt för säsongen valt. Specialsträckorna varierar från vidsträckta, rytmiska högfartssträckor genom öppen terräng till smala vindlande sektioner genom tät skog. Den hårda vägbanan är ofta täckt av ett löst lager av sand. Därför blir inställningen av bilarna någonstans mittemellan de som användes i Mexiko och de som användes i Finland.

Men det är inte det enda som gör Rally Australia så speciellt. Specialsträckan "Valla" på lördagkväll är en åtta km lång nattsträcka som kommer att sändas direkt på TV och plus.wrc.com. “Wedding Bells” kommer också att sändas direkt och den utgör avslutande Power Stage som kan spela en avgörande roll i kampen om titlarna i förar- och kartläsarmästerskapet.

Drygt 28 procent av specialsträckorna är nya för förarna 2015. Särskilt på fredagen måste de anpassa sig till nya vägar i form av “Utungun”, “Northbank” och “Bakers Creek”.

Tre Polo R WRC redo för våren i Australien
Det är bara tre veckor mellan Rally Germany och Rally Australia. Det är ett tätt schema med ett rally som körs på hemmaplan och nästa rally som innebär den längsta resan i WRC-kalendern. De tre Polo R WRC som körs av Ogier, Latvala och Mikkelsen började sin resa till den femte kontinenten med flyg onsdagen efter rallyt på hemmaplan. Det gav bara några få dagar för att preparera chassit som senast användes i Rally Finland. Logistikteamen avslutade en viktig del av förberedelsena redan i Rally Argentina. Därifrån fraktades rekognosceringsbilar och utrustning direkt till Australien med båt - noggrant tvättade och dammade eftersom de australiska importrestriktionerna är särskilt strikta. Totalt skickades cirka 100 ton utrustning på resan runt jorden, varav 18 ton gick med flyg.

Citat inför Rally Australia
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- Jag älskar Rally Australia. Det är en mycket speciall tävling. Eftersom det är en tävling på andra sidan jorden är det litet mindre spektakel än i till exempel Volkswagens hemmarally i Tyskland. Det är mer intimt och jag gillar det. Dessutom är specialsträckorna i Australien väldigt trevliga att köra. Förra året blev en fantastisk duell mellan Latvala och mig och det var till slut bara 6,8 sekunder som skiljde oss åt. Jag förväntar mig fler spännande fajter med mina team-kollegor i år. Vi åker "Down Under" med ett perfekt team-resultat i ryggen. Rally Germany var absolut fantastiskt och en av säsongens höjdpunkter. Vi vill naturligtvis följa upp det med nästa höjdpunkt. Det viktigaste målet är så klart att försvara våra titlar. Vi har ännu en matchboll i Australien. Liksom när det gäller konstruktörsmästerskapet kan vi också säkra titlarna för förare och co-drivers när flera tävlingar ännu återstår. Vi kommer att göra vårt bästa för att lyckas med det - helst med ett perfekt team-resultat.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Rally Australia är unikt. Skogarna, hamnen och hela atmosfären. Det påminner mer om en semester - men självklart blir det ingen semester för mig eller teamet. Visst, vi kommer att acklimatisera oss litet i Coffs Harbour och omgivningarna före rallyt. Men när det drar ihop sig till allvar kommer vi att vara klarvakna och helt fokuserade. Jag tycker om de snabba, svepande specialsträckorna i Rally Australia - särskilt kombinationen av breda och smala vägar genom skogar och över öppna ytor. Det är litet som Rally Finland och det passar mig som bekant. På andra ställen är det full gas nära stora träd. Men man måste vara försiktig, underlaget är annorlunda än i europeiska skogar. Bilen måste vara perfekt inställd. I Australien behöver man en bil med en inställning som är någonstans mellan den i Rally Mexico och den i Rally Finland. Vi har bra referensvärden som vi kan använda. Jag känner mig mycket trygg inför Rally Australia. Förra året var det mycket tätt mellan Sébastien Ogier och mig och mitt mål för i år är att vara däruppe och utmana om segern igen.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
-Efter det lyckade rallyt i Tyskland är vi tillbaka på grus igen med vår Polo - och jag ser verkligen fram emot det. Rally Australia är ett av mina favoritrallyn. Jag gillar specialsträckorna och de olika utmaningarna. Till exempel finns det många skymda kurvor i skogen. De kräver mycket känsla för bilen å ena sidan, och en stor portion mod å andra sidan. Det är långt ifrån enkelt och ett litet misstag kan förstöra hela tävlingen. Förra året fick Volkswagen sin första 1-2-3-seger. Det var ett fantastiskt team-resultat och visade hur starka vi är "Down Under". Jag var mycket nöjd med min tredjeplats. Ola och jag gjorde några mycket snabba tider så jag är full av självförtroende. Jag har en god chans att vinna mitt första WRC-rally i Australien. Det förblir mitt mål som jag hoppas nå så snart som möjligt.

FIA World Rally Championship (WRC), totala ställningen

6. Hyundai Mobis World Rally Team 45
7. Jipocar Czech National Team 43
8. F.W.R.T. 9

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.