Volkswagen växlar upp med Vasaloppet

Volkswagen växlar upp med Vasaloppet

Den 24 februari går startskottet för Vasaloppets vintervecka – med över 61 000 anmälda åkare till de nio loppen. Volkswagen är tillbaka som huvudsponsor och erbjuder skidåkarna en extra ”racedepå”. Segraren i Tjejvasan respektive Vasaloppet kan också vinna en ny bil om tidsrekordet slås.

Volkswagen har sedan 2008/09 varit sponsor och officiell billeverantör till svenska landslaget i längdskidåkning och är idag starkt förknippad med sporten. I år är man dessutom tillbaka som en av fem huvudsponsorer till Vasaloppet.

– Volkswagen erbjuder bilar för folket och längdskidåkning är en bred sport som tilltalar de flesta svenskar. Genom att vara huvudsponsor och billeverantör till Vasaloppets vintervecka förstärker vi vår satsning. Vi har i flera år varit engagerade i denna folkfest, men har aldrig satsat så mycket som i år, säger Niclas Runberg, marknadschef på Volkswagen Personbilar, som kan få äran att lämna över nycklarna till en Tiguan med Ski Team-paket om vinnaren i Tjejvasan eller det avslutande Vasaloppet slår tidsrekord på sträckan.

Mitt ute i skogen, mellan Gopshus och Hökberg, erbjuder Volkswagen en extra servicestation för skidåkarna som suktar efter mer blåbärssoppa, behöver se över ömma kroppsdelar eller få något i magen.
– Efter 68 kilometer i skidspåret kan kroppen kännas ganska mör. Då är det bara att ta en paus i vår ”racedepå” för omplåstring eller för att fylla på med energi, föreslår Niclas Runberg.

I utställningsområdet i Mora kommer Volkswagen tillsammans med IFK Mora och vallatillverkaren Swix att upprätta en vallaservice där man kan få sina skidor vallade av riktiga proffs för att ha de bästa förutsättningarna inför loppen.

I bilutställningen presenterar Volkswagen de senaste tillskotten ur modellfloran: Beetle och up!. Dessutom blir det smygpremiär av nya CC och Passat Alltrack som lanseras under mars. Naturligtvis finns även de vinteranpassade Ski Team-modellerna på plats.

De som vill bekanta sig närmare med Volkswagens system för fyrhjulsdrift, 4Motion, kan åka med erfarna instruktörer på Saxvikens is intill utställningsområdet.
– Det finns en tydlig koppling mellan skidåkning och att köra bil på vintrigt underlag. Att ha bra fäste och hålla rätt spår är viktigt för både skidåkare och bilförare. Just fyrhjulsdriften har många fördelar som är värda att uppleva, säger Niclas Runberg.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.