Volkswagens rallycrossteam siktar mot pallen i Belgien

Volkswagens rallycrossteam siktar mot pallen i Belgien

I fjol vann Toomas Heikkinen med Johan Kristoffersson trea över mållinjen.

Kommande helg är Volkswagen tillbaka i Mettet, Belgien för säsongens tredje deltävling i rallycross-VM.

Mettet är också premiärort för EM 2015 vilket innebär totalt sju Volkswagen på startlinjen.

Efter rivstarten med Portugal och Tyskland veckorna efter varandra var det tävlingsfritt i rallycross-VM helgen som gick. Men nu är det rast, vila upphör. Lördag, söndag väntar belgiska Mettet och därifrån åker team och förare direkt till England för tävling på Lydden Hill 22-24 maj.

Till Belgien kommer de svenskas Volkswagenteamen med bra självförtroende och stora förhoppningar. Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, är tvåa i förar-VM efter seger i premiären och en semifinalplats senast på Hockenheim. Till semifinal i Tyskland avancerade även norrmannen Tord Linnerud, vilket är hans främsta prestation så här långt i årets mästerskap.

– Vi tar oss an tävlingen i Belgien med goda förhoppningar om ett bra resultat. Vi känner oss trygga med vårt material och den fart vi hittills visat i mästerskapet, säger teamchefen Tommy Kristoffersson, som till skillnad från sina kollegor i VM inte fick någon ledighet 9-10 maj.

Han var nämligen på plats i Skövde där Johan Kristoffersson vann båda premiärracen i Porsche Carrera Cup Scandinavia, det andra efter en publikfriande och spännande duell mot Jocke Mangs.

– Men nu är det rallycross som gäller igen och vi ser fram emot Mettet och banan där som påminner en del om den på Hockenheim. Det är en racingbana med en rallycrosslinga vars alternativspår är placerat sent på varvet, berättar Tommy.

Toomas Heikkinen, som tävlar för Marklund Motorsport, nådde sin första final för säsongen på Hockenheim. Till pallen räckte inte riktigt hans insats, men fjärdeplatsen vittnar om att finländaren är på väg mot den form som gjorde honom till vinnare i Belgien förra året. I Tyskland var nämligen ”Topi”, som han kallas, snabbast av alla i finalen.

– Bästa varvtid där gav en bra känsla inför framtiden, konstaterar finländaren som gärna ser sig själv överst på prispallen i Mettet även i år.

Mot pallen siktar även Heikkinens teamkompis P-G Andersson vars bästa resultat hittills är finalen i Portugal där han slutade sexa.

– Prispallen är målet och efter framgången med Heikkinen i fjol vet teamet vad som krävs för att nå framgång på den här banan. Inför tävlingen ska vi finslipa starterna och hitta bättre fart ut ur svängarna. Där finns det en del att hämta, säger Andersson.

Mettet är också första deltävling i Europamästerskapet i rallycross. EM- och VM-förarna kör mot varandra i kvalheaten, men nytt för i år är att båda mästerskapen har sina egna semifinaler och finaler.

I EM ställer Volkswagen Team Sweden upp med unge norrmannen Ole Christian Veiby, som i år också satsar på junior-VM i rally. Marklund Motorsports EM-vapen är också en norrman, dubble STCC-mästaren Tommy Rustad. Båda kör, precis som sina temkompisar, var sin Volkswagen Polo.

Sjunde VW-förare i Belgien, och med stöd från Volkswagen Sverige, är enda kvinna i den internationella rallycrosstoppen, Ramona Karlsson. Hon kommer till start i den Volkswagen Scirocco som både Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby tidigare tävlat med.

Volkswagens EM-trio har, i likhet med sina VM-kollegor, goda möjligheter till toppresultat i Belgien.

VM-deltävlingen i Belgien, livesänds på söndag i Viasat Motor och TV10 med start kl 15.00. I Viasat Sport visas ett sammandrag från tävlingen kl 22.30.

Följ även rallycross-VM på http://www.rallycrossrx.com och de svenska teamen på http://www.kms-racing.com och http://www.marklundmotorsport.se

Kalender, FIA World Rallycross Championship 2015

24-26 april, Montalegre, Portugal
1-3 maj, Hockenheim, Tyskland
15-17 maj, Mettet, Belgien
22-24 maj, Lydden Hill, Storbritannien
19-21 juni, Estering, Tyskland
3-5 juli, Höljes, Sverige
7-8 augusti, GP3R, Kanada
21-23 augusti, Hell, Norge
4-6 september, Loheac, Frankrike
18-20 september, Barcelona, Spanien
2-4 oktober, Istanbul, Turkiet
16-18 oktober, Franciacorta, Italien
27-29 november, San Luis, Argentina

Volkswagen-förare FIA World Rallycross Championship 2015

Johan Kristoffersson
Team: Volkswagen Team Sweden.
Ålder: 26 år.
Bosatt: Arvika.
Meriter: Guld i STCC, Porsche Carrera Cup (två gånger) och Superstars (samtliga racing).

Tord Linnerud
Team: Volkswagen Team Sweden.
Ålder: 40.
Bosatt: Gjövik, Norge.
Meriter: Guld i motocross-NM, ett guld och två silver i NTCC (racing), trea i rallycross-NM, flera segrar i NM i rally.

Per-Gunnar ”P-G” Andersson
Team: Marklund Motorsport.
Ålder: 34 år.
Bosatt: Årjäng.
Meriter: Två guld i junior-VM, två femteplatser i VM, två SM-guld (samtliga i rally).

Toomas ”Topi” Heikkinen
Team: Marklund Motorsport.
Ålder: 24 år.
Bosatt: Joensuu, Finland.
Meriter: Tvåa i FIA World RX 2014, GRC-mästare 2013, finsk mästare i rallycross 2010.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.