70 000 nya volontärer via Volontärbyrån

Sveriges största förmedlare av ideella uppdrag, Volontärbyrån, fyller 15 år. Under den tiden har nästan 3000 ideella organisationer över hela Sverige fått kontakt med nya volontärer till sina verksamheter. Under 2016 sökte 8000 personer volontäruppdrag på Volontärbyråns sajt och engagemanget visar inga tecken på att minska.

–Ideellt engagemang betyder mycket, både för individen som engagerar sig och för vårt samhälle i stort, säger Maria Alsander, Volontärbyråns verksamhetsledare. Därför är vi stolta och glada över att ge människor chansen att göra skillnad. De senaste åren har vi märkt att volontärer och ideella organisationer uppmärksammas alltmer i media, vilket är otroligt roligt.

Hälften av befolkningen engagerar sig ideellt
Varannan svensk är ideellt engagerad i någon av landets fler än 200 000 ideella organisationer. För att ta tillvara på det stora engagemanget och hjälpa fler att engagera sig driver Volontärbyrån sedan 15 år sajten www.volontarbyran.org där ideella organisationer kostnadsfritt kan annonsera efter fler volontärer.

– Vi ser inte heller några tecken på att det ideella engagemanget i Sverige skulle minska, utan tvärtom, säger Maria Alsander. Otroligt många vill just nu engagera sig för att stödja nyanlända. Vi ser också att unga människor engagerar sig i hög utsträckning - bland de som söker uppdrag via Volontärbyrån är var fjärde under 25.

Pressinbjudan
Den 31 augusti kl. 17-19 firar Volontärbyrån sin 15-årsdag i centrala Stockholm med inbjudna gäster. Talar gör bland andra Karin Olsson, generalsekreterare KFUM och Amelie Silfverstolpe, Axfoundation och grundare Volontärbyrån.

Media är varmt välkomna att delta, och det finns exempelvis möjlighet att intervjua volontärer och organisationer samt representanter för Volontärbyrån. Kontakta Anna Snell, telefon 073 554 23 23 för anmälan.

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Utöver förmedling av ideella uppdrag erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum - idéburna organisationer med social inriktning.

Maria Alsander