Årets volontär 2018 hjälper äldre att hänga med i tekniken

Gunilla Yhuel Sätterberg, engagerad i SeniorNet Botkyrka, har i dag på Internationella frivilligdagen utsetts till Årets volontär 2018 av Volontärbyrån. Gunilla brinner för att minska det digitala utanförskap som många äldre lever i. Bland annat har hon startat en ”mobiljunta”, där äldre hjälper varandra att förstår sina smarta telefoner och surfplattor.

-En halv miljon personer står utanför vårt digitala samhälle, och de flesta av dem är äldre, säger Gunilla. Jag vill bidra till att minska den siffran, eftersom kunskap om datorer, mobiler och sociala medier kan öppna en helt ny tillvaro för de äldre, där de kan hålla kontakt med vänner och familj och sköta vardagsbestyr som att betala räkningar. SeniorNet handlar inte bara om att lära sig tekniken, vi är väldigt mycket en social träffpunkt också, och det är viktigt för att bryta isolering och ensamhet. Det är fantastiskt att genom utmärkelsen Årets volontär få möjlighet att belysa frågan om äldres digitalisering, som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Den ideella verksamheten Volontärbyrån har bland 118 nomineringar från föreningar över hela Sverige korat Årets volontär. Syftet med utmärkelsen är att på Frivilligdagen den 5 december uppmärksamma det ideella engagemanget i Sverige. Hela 53 procent av den vuxna befolkningen engagerar sig ideellt, och lägger i snitt 15 timmar i månaden på sitt ideella engagemang.

-Gunilla är en fantastisk representant för alla ideellt engagerade i Sverige, säger Maria Alsander, verksamhetsledare Volontärbyrån. Vi fastnade för beskrivningen av hennes personliga egenskaper, att hon sprider positiv energi och glädje omkring sig, samtidigt som hon genom konkret verksamhet hjälper äldre att stärka sin digitala kunskap. Årets volontär ger oss chans att i dag på Frivilligdagen sätta ljus på det enastående starka engagemang som finns i Sverige.

Motivering:
Gunilla bidrar genom sitt engagemang på ett innovativt sätt till att minska det digitala utanförskap som många äldre lever i. Gunilla tar strid för det hon tror på och vill aktivt förändra och förenkla för äldre att kunna delta i dagens digitala samhälle. Hon leder kurser och cirklar med stor entusiasm och har hjälpt och inspirerat många äldre genom åren. Gunilla bidrar ständigt med nya idéer och har bland annat startat en ny verksamhet som kallas Mobiljunta, där äldre träffas och hjälper varandra med sina smarta telefoner och surfplattor. Gunilla är alltid glad och positiv och har en suverän pedagogisk förmåga. Hon är lättsam och rolig och mycket uppskattad i sin förening. Som Årets volontär är Gunilla en sann inspiratör och en fantastisk representant för Sveriges tre miljoner ideellt engagerade!

För mer information, kontakta Anna Snell, telefon 073 554 23 23, anna.snell@volontarbyran.org

Årets volontär delas ut av den ideella verksamheten Volontärbyrån, för att uppmärksamma det ideella engagemanget i Sverige.

Internationella frivilligdagen infaller årligen den 5 december, och uppmärksammar frivilligas arbete för ekonomisk och social utveckling. Dagen är en av FN:s internationella temadagar sedan 1985.

För journalister: Priset till Årets volontär delas ut på Frivilligdagen den 5 december i Stockholm. Vid samma tillfälle delas även pris ut till Årets initiativ inom ideell sektor. För mer information och anmälan, kontakta anna.snell@volontarbyran.org

• Hobby

• frivilligsektor
  • engagemang
  • frivilligdagen
  • ensamhet
  • digitalisering
  • seniorer
  • botkyrka
  • äldre

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Utöver förmedling av ideella uppdrag erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum - idéburna organisationer med social inriktning.