Volontärbyrån vill hylla halva Sveriges befolkning på Frivilligdagen

Den 5 december är det FN:s internationella frivilligdag. Volontärbyrån hyllar dagen med att sprida två kortfilmer om ideellt engagemang

I Sverige utför ungefär halva befolkningen någon form av ideellt arbete.
- Vi hoppas att ideella organisationer och volontärer uppmärksammar frivilligdagen. Att det ideella engagemanget i Sverige är så otroligt stort och betydelsefullt är värt att firas. Ett sätt är att hylla volontärerna är att sprida deras berättelser genom dessa kortfilmer, säger Vanja Höglund, informatör Volontärbyrån.

Enligt den senaste befolkningsstudien (2009) av Ersta Sköndal Högskola lägger volontärer 16 timmar i månaden på sitt frivilliga engagemang. Cirka 400 000 heltidsarbeten utförs på ideell basis varje år i Sverige. Svenskarna som arbetar ideellt är aktiva inom idrott, kultur, fackföreningar eller socialt arbete.

Jessica Zhang går på Kungsholmens gymnasium, på fritiden engagerar hon sig i Röda Korset och är kompis till ungdomar som kommit hit som ensamkommande flyktingbarn. Se henne berätta om sitt engagemang och varför det får henne att längta till veckorna med kompisgruppen. Se filmen om Jessica

Olof Olterman är intresserad av naturen. I Fältbiologerna är han inte ensam om sitt intresse. Se Olof berätta om en resa om sjösjuka och kaskeloter. En valsafari som inte blev som han tänkt sig. Se filmen om Olof

I Sverige firas dagen på olika sätt: ideella organisationer bjuder volontärerna på tårta, fika, ordnar konferenser, konserter etc. Se exempel på hur dagen firas i Sverige.

Internationella frivillidagen är en förkortning av Internationella frivillidagen för ekonomisk och social utveckling och instiftades av FN:s generalförsamling 1985. Syftet med frivilligdagen är att lyfta fram hylla allt det ideella arbetet som människor gör lokalt, nationelllt och internationellt. Frivilligdagen firas i år för 27:e året i rad.

Kontakt:
Vill du komma i kontakt med fler föreningar eller ideella organisationer, eller har du andra frågor är du välkommen att kontakta oss.
vanja.hoglund@volontarbyran.org, 070-33 77 897