Fotboll som lyser gör leken säkrare i mörkret

Fotboll som lyser gör leken säkrare i mörkret

När det nu rör sig mot mörkare tider blir det extra viktigt att uppmärksamma både barn och vuxna på att de inte syns i mörkret. Barn är extra utsatta i trafiken av flera skäl. De har inte ett fullt utvecklat vidvinkelseende förrän först vid 15-16 års ålder, och de kan heller inte bedöma hastighet och avstånd till bilar så som vuxna kan. Därför blir det extra viktigt att vuxna bilister ser barnen – som ofta bara ser leken.

Vi på Volvia vill att barn ska kunna leka tryggt och säkert även under de mörkaste månaderna. Som en del i vårt barnsäkerhetsarbete har vi utvecklat en fotboll som lyser i mörkret. Bollen laddas upp av solljus eller en UV-ficklampa och gör att barnens lek syns bättre. Den lysande bollen blir en påminnelse för bilförare – efter boll kommer barn!

- Inne i bilen skyddar vi barnen med bilbarnstolar och säkerhetsbälten. Men utanför bilen är barnen oskyddade. Här vill vi ta frågan om barnsäkerhet och skapa lösningar som fungerar även ur barnens perspektiv. Volviabollen är en lekfull lösning som också uppmuntrar barnen att fortsätta vara utomhus även när det börjar bli mörkt, säger Sofia Bergfors barnsäkerhetsexpert på Volvia.

Just nu lottar vi ut ett antal självlysande Volviabollar. Mer info om barnsäkerhet och tävlingen finns på volvia.se/volviabollen. Anmälan stänger den 25 oktober 2020.

Sofia Bergfors

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Barnsäkerhet, Information, kommunikation och marknadsföring 0768-932923

Volvia

Med över 400 000 konsument- och företagskunder är Volvia marknadsledande inom bilförsäkring för Volvo. Våra rötter, vårt täta och långvariga samarbete med Volvo har gjort oss till experter på försäkring för Volvobilar. Vi finns i hela Norden och försäkrar både privat-, företags och lastbilar. Med nytänkande idéer och innovativa lösningar utformar vi tjänster och produkter som alltid har kundernas behov i fokus, både i och runt bilen. Volvia grundades 1959 av Volvo men ägs sedan 2001 av If Skadeförsäkring.