Fyra argument om ditt barn inte vill sitta på bilkudde

Har du ett barn i åldern 8–11 år som vill sluta sitta på bilkudde i bilen? Visst kan det ta emot att tjata, men forskares rekommendation är att barn ska vara minst 140 centimeter och 10–12 år för att kunna åka säkert enbart med säkerhetsbälte. Så hur tar man diskussionen med ett barn som inte vill sitta på bilkudde i bilen?

Här är fyra riktigt bra anledningar att sitta på bilkudde, som kan få ditt barn att tänka om.

• Bilresan blir säkrare när man sitter på bilkudde. Barn i den här åldern är inte kroppsligt utvecklade för att sitta säkert med enbart säkerhetsbälte. Förklara för barnet vilka risker som finns med att sitta utan kudde om man skulle råka ut för en bilolycka.

• En bilkudde gör resan skönare. Att sitta ordentligt på en kudde gör så att man inte kasar fram på sätet och hamnar i en obekväm sittställning, eller så att bältet inte skaver på halsen.
  • Genom att sitta på en bilkudde kommer man högre upp och ser bättre ut genom fönstret. En bilresa blir alltid mycket roligare om man ser vart man är på väg!

• Att kunna se ut ordentligt genom fönstret minskar också risken för åksjuka – något som ger en betydligt bekvämare bilresa.

Sofia Bergfors

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Barnsäkerhet, Information, kommunikation och marknadsföring 0768-932923

Volvia

Med över 400 000 konsument- och företagskunder är Volvia marknadsledande inom bilförsäkring för Volvo. Våra rötter, vårt täta och långvariga samarbete med Volvo har gjort oss till experter på försäkring för Volvobilar. Vi finns i hela Norden och försäkrar både privat-, företags och lastbilar. Med nytänkande idéer och innovativa lösningar utformar vi tjänster och produkter som alltid har kundernas behov i fokus, både i och runt bilen. Volvia grundades 1959 av Volvo men ägs sedan 2001 av If Skadeförsäkring.