Pressmeddelande -

Barn riskerar att skadas svårt helt i onödan då 4 av 10 föräldrar inte har kunskap om hur de ska sätta sina barn säkert i bilen.

Volvias årliga undersökning av kunskapen hos svenska föräldrar kring barns säkerhet i bil visar att många inte vet att barn upp till minst fyra år ska sitta bakåtvänt. Som ett resultat av detta riskerar upp till 52.000 barn allvarliga skador vid en olycka. Var tredje förälder tycker dessutom att det är svårt att montera en bilbarnstol och 15.000 barn mellan 0 och 4 år åker helt utan bilbarnstol eller kudde.

–Idag, den 7 maj är det för sjunde året i rad Barnsäkerhetens dag. Bakom initiativet står Volvia och NTF och syftet är att sprida kunskap om barns säkerhet i bil. Den årliga undersökningen redovisar skrämmande siffror trots att Sverige är ett av världens främsta länder på barnsäkerhet i bil, säger Sofia Bergfors, marknadschef på Volvia.

Undersökningen visar att upp till 52.000 av alla 0-4 åringar placeras felvända i bilen – framåtvända i stället för bakåtvända. Något som kan få livsavgörande konsekvenser vid en bilkrock.

– Att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt beror på att ett barns huvud är stort och tungt i förhållande till vad nacken och musklerna orkar hålla emot. När man sitter framåtvänd vid en häftig inbromsning eller krock, fortsätter allt som inte sitter fast i bilen framåt tills något tar emot. Kroppen fångas upp av bilbältet men huvudet kastas framåt och bromsas upp endast av nacken. Barnet kan bryta nacken. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder, berättar Marie Nordén, Generalsekreterare på NTF.

Hittills har över 230.000 barn över hela Sverige deltagit i Barnsäkerhetens dag som blivit ett stående inslag på landets förskolor. Kampanjens höjdpunkt är baklängesmarschen idag den 7 maj, då ytterligare 36.000 barn går baklänges för sin rätt att sitta säkert i bilen, d v s baklänges. Barnsäkerhetens dag är också registrerat på FN:s globala trafiksäkerhetssatsning SaveKidsLives.

Läs mer på:

volvia.se/barn-i-bil

ntf.se/barnibil

www.savekidslives2015.org

För mer information, kontakta:

Sofia Bergfors

Marknadschef Volvia

Mail: sofia.bergfors@volvia.se

NTF

Marie Nordén

Generalsekreterare NTF

Mail: marie.norden@ntf.se

Sofia Bergfors

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Barnsäkerhet, Information, kommunikation och marknadsföring 0768-932923

Volvia

Med över 400 000 konsument- och företagskunder är Volvia marknadsledande inom bilförsäkring för Volvo. Våra rötter, vårt täta och långvariga samarbete med Volvo har gjort oss till experter på försäkring för Volvobilar. Vi finns i hela Norden och försäkrar både privat-, företags och lastbilar. Med nytänkande idéer och innovativa lösningar utformar vi tjänster och produkter som alltid har kundernas behov i fokus, både i och runt bilen. Volvia grundades 1959 av Volvo men ägs sedan 2001 av If Skadeförsäkring.