"Laddboxen är en frihetsrevolution"

Tänk dig att kunna förlänga livstiden på ett elbilsbatteri genom att återanvända det för att lagra hushållsel. Enligt Charlotte Eisner, globalt marknadsansvarig för e-mobility på DEFA, är de möjligheterna inte långt bort.

– Elbilen innebär en jätteförändring i samhället. Jag älskar att vi nu har chansen att vända upp och ner på det oljeberoende som har skapats i världen, säger Charlotte Eisner.
Charlotte kommer från en släkt av ingenjörer där de flesta arbetar i bilbranschen. Hennes farfar kom till Sverige i slutet på andra världskriget och arbetade med teamet som tog fram rullbilbältet, ett viktigt patent som Volvo valde att dela med sig av.

Själv jobbade Charlotte som managementkonsult i förändringsprocesser inom olika organisationer, och som marknadschef för SAS Eurobonus i många år innan hon fick frågan om hon ville engagera sig som VD i Charge Amps. Det är ett företag som under Charlottes år utvecklade användarvänliga lösningar för laddbara bilar.
– Det var en svensk startup där vi tog chansen att vara med och forma branschen och plocka in den bästa industridesignen. Vi var de första som såg laddlösningar som en inredningsdetalj och som tog in ett ergonomiskt perspektiv i elbilsladdning. Vi var också tidigt ute när det gällde digitala tjänster, berättar hon.

Batteriet kan användas för att transportera energi
Sedan drygt ett år tillbaka leder Charlotte nu e-mobilityarbetet hos DEFA som är marknadsledande inom elbilsladdning. De levererar skräddarsydda lösningar med målet att göra laddningen säker, smart, enkel och ekonomiskt hållbar.

– Utgångspunkten är att få ut många laddplatser och det behöver inte vara komplicerat eller dyrt men jobbet måste göras av en certifierad och kunnig installatör och skall anpassas till fastigheten. Med laddahemmabidrag blir det en investering under 9000 kronor när allt är installerat och klart, förklarar Charlotte.

För henne handlar elbilsbranschen mycket om att arbeta med beteendeförändring och förbättring snarare än att ”bara sälja saker”. Hon berättar att den första elbilen dök upp på marknaden redan på 1800-talet och då som nu var batteriet dyrt och krångligt att tillverka. Man såg inte affären i det hela och fokuserade istället på elektrisk startmotor och en bensinmotor. Men på senare år har man förstått att bilbatteriet förutom att driva fram bilen också är ett utmärkt sätt att även transportera och lagra energi.
– Snart kommer vi kunna använda bilen som ett flyttbart energilager. När batteriets verkningsgrad har gått från 100 till 80 procent plockar man bort det och sätter det på husväggen istället. Då kan det generera el till hushållet i flera år till och på det viset skapar vi en helhetslösning när det gäller energiförsörjning.

Vi behöver se den kollektiva nyttan
Nästa steg nu är att elbilstillverkarna öppnar upp för att man både ska kunna ladda och tömma batteriet. Vi behöver också lära oss att planera vår energianvändning. Mängden ström finns men utmaningen är det samtidiga effektuttaget, vilket innebär att vi i framtiden inte kan ladda alla bilar samtidigt. En lösning på det är att bilägare som till exempel har mer än 50 procent i sitt batteri delar med sig under vissa timmar på dygnet.
– Den gröna elen, som också är den billigaste, kommer vi åt på natten då utnyttjandegraden är lägre. När vi lär oss hur mycket vi behöver ladda för att klara oss och samtidigt ha en säkerhetsbuffert kommer vi kunna hitta en nivå där alla får möjlighet att dela på elen under den tiden, säger Charlotte.

Hon förklarar att det redan finns system som kan styra hur snabbt och hur länge bilen ska laddas. Nu ser hon fram emot att tillsammans med DEFA presentera användarvänliga, utbildande, informativa och motiverande lösningar där alla styr och använder laddpunkter genom sin smartphone.
– Elbilen är inte bara en stor del av klimatfrågan utan också en frihetsrevolution. I en värld där vi kan använda oss av solceller och dela på energianvändningen via gemensam laddning kan vi minska konflikter om till exempel olja och gasledningar. Därför är det så häftigt att jobba med energifrågan! avslutar Charlotte.

Kom in till oss så berättar vi mer om hur laddning av elbilar fungerar!

• elbil
  • laddbox