Nu lanserar Volvo sin första helt eldrivna SUV – Volvo XC40

Utvecklingen av elbilar går i en rasande takt och den kommande månaden introducerar Volvo Cars sin första helelektriska bil, vilken också sägs bli en av de säkraste på vägarna.

– Oavsett vad som driver en bil framåt, en elektrisk maskin eller förbränningsmotor, så måste en Volvo vara säker. Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt, säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars i ett pressmeddelande.

För att hantera avsaknaden av en motor, uppfylla Volvos höga säkerhetskrav och se till att passagerarna sitter säkert, var Volvo Cars säkerhetsingenjörer tvungna att omforma och förstärka både front-och bakstrukturen helt. Tack vare det kan krockenergin fördelas bort från kupén och minska belastningen på personerna inne i bilen.

Batteriet skyddas av en säkerhetsbur med aluminiumram och har placerats i golvet med låg tyngdpunkt för bättre skydd mot voltning. Nya XC40 är dessutom den första Volvomodellen som är utrustad med en ny ADAS sensorplattform, Advanced Driver Assistance Systems, ett modernt skalbart säkerhetssystem som består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer. Den lägger grunden för en framtida introduktion av autonom körteknik.

Kent Jonsson, VD på Upplands Motor, tror att lanseringen kommer att tas emot mycket väl av kunderna.
– Vi har hittills sett en stor efterfrågan på laddhybridbilar, och får många frågor om nya rena elbilar. Företagskunderna sätter nu ännu större vikt kring inköp och policys kring miljö. Vi ser det som mycket positivt. Med 100 procent el tar vi ett stort steg framåt.

Volvos helt elektriska SUV kommer visas för allmänheten första gången den 16 oktober.

Läs mer om elektrifieringen inom bilbranschen här