Tänk på detta när du provkör en begagnad bil!

Oavsett om du köper din begagnade bil från en privatperson eller ett bilföretag är det viktigt att provköra så att du känner dig bekväm. Här är några tips på vad du kan tänka på när du provkör en begagnad bil.

Många privatpersoner väljer att köpa en begagnad bil istället för en ny, medan företag oftare satsar på nya bilar. Zacharias Eklund som jobbar som säljare på Upplands Motor tror att det främst är priset som gör att privatpersoner gärna väljer begagnat.

– Förutom att begagnade bilar har ett lägre inköpspris finns det en fördel i att den inte tappar lika mycket i värde om man bestämmer sig för att sälja den senare.

Skillnad på var du köper bilen

När du ska köpa en begagnad bil är det stor skillnad på vart du vänder dig. Köper du av en privatperson är det extra viktigt att vara uppmärksam på att allt är i gott skick. Väljer du istället en bilfirma finns det bra garantier och du har alltid någonstans att vända dig för frågor eller funderingar.

Zacharias förklarar att på Upplands Motor kontrollerar de alltid bilarna väldigt noga och gör en varudeklaration. Det innebär att de går igenom olika punkter som till exempel senaste servicen, bromsar, stötdämpare och hjullager. Det får inte finnas några defekter.

– Att köpa bil är en stor affär och det är oerhört viktigt att känna sig trygg som kund. Förutom bra garantier kan vi hjälpa till med finansieringslösningar och schyssta villkor när det kommer till lån, säger Zacharias.

Snabbare affär med en begagnad bil

Zacharias har jobbat på Upplands Motor i Kista sedan de öppnade 2007. Han har nästan utesIutande sålt begagnade bilar.

– Det är ofta lite snabbare affärer när det handlar om begagnat eftersom de redan står i hallen. Om en kund vill bygga en helt ny bil behöver de ta ställning till olika saker som exempelvis färg och utrustning. Plus att det ofta är en leveranstid på några månader, förklarar han.

Detta bör du tänka på

Här listar vi några saker som är bra att tänka på när du ska provköra en bil:

• Var och hur kommer du att använda bilen? Ta god tid på dig och provkör både i stad och på landsväg om det finns möjlighet, så att du hinner bilda dig en uppfattning om hur det känns.
  • Hur ser din familjesituation ut? Är ni flera som ska åka är det bra att ha med hela familjen och se så att alla får plats och sitter bekvämt. Använder ni barnstol kan det vara bra att ta med den också och testa.
  • Hur stort utrymme behöver du? Kanske ni ofta åker på bilsemester och vill kunna ta med mycket bagage.
  • Glöm inte att testa utrustningen som är viktig för dig. Använder du ofta farthållaren eller lyssnar på mycket musik när du kör?
  • Vet du att du kommer vilja sälja bilen vidare så småningom kan det vara bra att kolla upp vad bilens andrahandsvärde kan bli.
  • Köper du av en privatperson är det extra viktigt att lyssna efter konstiga ljud och känna efter så att bilen kör stadigt på vägen. Provkör du hos en bilfirma är detta redan kontrollerat.

Kontakta någon av våra säljare på begagnatavdelningen om du vill provköra någon av våra begagnade bilar!– tlfn 08 58000967

• provkörning
  • begagnat