Ulf jubilerar med sin tionde Mercedes S-klass

För Ulf Wernquist betyder Mercedes-Benz teknikhöjd och kvalitet. Nu har han hämtat ut sin tionde S-klass på Upplands Motor och berättar här vad han söker hos en leverantör.

Ulf har haft ett stort bilintresse ända sedan 1960-talet när han började följa Formel 1. Redan då fick han upp ögonen för Mercedes-Benz som alltid varit nytänkande och legat långt fram i utvecklingen.

– Det är en kombination av teknikhöjd och kvalitet som gör att jag gillar märket så mycket. Jag har kört bil i många år och med Mercedes har det alltid funkat väldigt bra.

Ulf är numera pensionär, men har tidigare drivit verksamhet där han körde väldigt mycket. Då var det viktigt att ha en bil som inte stannade. Han köpte sin första Mercedes-Benz 1971, en 220 SE Coupé, på dåvarande Automobilpalatset i Stockholm när verksamheten gick under namnet Philipsons som sedan blev Bernats Bil och nu är en del av Upplands Motor.

– Det är samma servicekillar som har hjälpt till i alla år. Här vet jag att jag alltid får ett korrekt, schyst och personligt bemötande. För mig är det jätteviktigt att de har ett kunnande och ett intresse, förklarar han.

Under åren har han hunnit med att äga elva stycken Mercedes-Benzbilar, tio i S-klassen. Den senaste hämtade han nyligen ut på Upplands Motor i Danderyd i sällskap av sitt barnbarn Anton som har ärvt farfars intresse för bilar.

– Både han och hans bror är intresserade av bilar, speciellt av själva tekniken. De är mer pålästa än jag och brukar hjälpa till att ställa in tekniken så att allt blir rätt.

Än så länge får Anton vänta med att köra eftersom han inte fyllt mer än tio år. Men vem vet, kanske han övningskör med nästa S-klass om några år?

Du vet väl att du kan välja en Mercedes-Benz som tjänstebil? Kolla in våra aktuella FleetEdition-modeller här!

• s-klass
  • mercedes-benz