Grattis Volvo 760 – en 40-åring med karaktär

I februari 1982 - för 40 år sedan - lanserades nya Volvo 760 GLE. Ingen typisk Volvo, men ändå omisskännligt en Volvo. Den sågs som elegant och spännande med sina karakteristiska former och mottogs väl.

Kantigheten blir ett begrepp
Många designförslag fanns med i grundomgången i designprocessen. De flesta var sedanmodeller men Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard var mer för en halvkombilinje, en sk hatchback. Samtidigt var ekonomerna inne på en form med helt raka s k enkelkrökta ytor och 90-gradersvinklar, bland annat av rationella tillverkningsskäl.

I slutändan stod marknadssidans favorit mot konstruktionsavdelningens. Då trollade den ibland lite hemlighetsfulle Wilsgaard fram ett dittills okänt kort. Det var en egen version som förenade de båda egenskaperna på ett annorlunda sätt: En modell med utdraget bakparti som en herrgårdsvagn, med raka sidor och en kort, tvärt avskuren akter, en s k cut-back.

Cut-backen var sedan med i diskussionerna hela tiden och slutligen segrade sedanversionen av denna, med nästan vertikal bakruta och kantig bakdel. De raka sidorna gav en bra känsla av rymd och kupén var rymlig samt mycket komfortabel. Och inte minst, bilen hade karaktär.

Världens accelerations-snabbaste dieselbil på sin tid
Volvo 760 skulle premiärvisas på Frankfurt-salongen hösten 1981 men flyttades fram. När bilen slutligen presenterades i februari 1982, kunde man visa en elegant Volvo med helt nya och okonventionella former; komfortabel och kör-glad samt med tre motoralternativ: fyrcylindrig turbomotor, V6:an som ökats till 2,8 liter samt den av Volkswagen tillverkade men av Volvo specade raka sexcylindriga dieselmotorn D24. Den motorn gjorde 760 till världens accelerations-snabbaste dieselbil på sin tid.

98 800 kronor
I Sverige låg nya 760 GLE precis under det psykologiska 100 000-kronorsstrecket - den kostade 99 800 kr - och för de pengarna fick kunderna en verkligt fullutrustad bil med V6-motor och automatlåda, air-conditioning, sol-lucka samt servostyrning. Totalt tillverkades 221 309 bilar av 760-modellen innan den på hösten 1990 ersattes av den modernare 960. Då hade den varit en vinstmaskin och prestigeskapare åt Volvo Personvagnar under nästan ett decennium.

Är du nyfiken på mer information, historia och anekdoter om olika Volvo fordon? Då välkomnar vi dig till Volvo Museum i Göteborg - en hel värld av ikoniska bilmodeller, banbrytande innovation och fantasifulla konceptfordon.

För mer information, besök www.volvomuseum.com