Volvo Car Group startar serieproduktionen av Volvo S60L på Chengdus tillverkningsfabrik

I veckan startade Volvo Car Group (Volvo Cars) officiellt serieproduktionen av Volvo S60L på tillverkningsfabriken i Chengdu i Kina. Produktionsstarten är ytterligare en viktig milstolpe i Volvo Cars förändringsresa och etableringen av Kina som företagets andra hemmamarknad.

Den första bilen som rullade av produktionslinan var en eldriven silverfärgad Volvo S60L. Volvo S60L är en variant av Volvo S60 med lång hjulbas som är särskilt avsedd för den kinesiska marknaden. Den kommer att premiärvisas officiellt på bilmässan i Guangzhou den 21 november.

Sedan tillväxtplanen för Kina presenterades 2011 har Volvo Cars haft stora framgångar i Kina. Starten av serieproduktionen i Chengdu är det senaste beviset på den snabba expansionen. Att utöka verksamheten i Kina och göra Kina till en andra hemmamarknad är viktig del av Volvo Cars långsiktiga strategi och affärsplan, som bland annat innebär att sälja 800 000 bilar globalt.

Årets försäljningsstatistik i Kina ser bra ut – siffrorna visar på över 40 procent jämfört med 2012. Volvo Cars växer alltså betydligt snabbare än övriga marknaden i Kina. Som på andra huvudmarknader världen över drivs den kinesiska försäljningen av modellerna XC60, S60 och V60, men Volvo V40 har också fått ett varmt mottagande av de kinesiska kunderna. För närvarande säljs Volvobilar av över 150 återförsäljare i Kina, vilket kan jämföras med 100 återförsäljare för två år sedan.

Verksamheten på motorfabriken i Zhangjiakou har också startats under hösten. Den levererar nu motorer till tillverkningsfabriken i Chengdu. Totalt har Volvo Cars över 2 000 anställda i Kina. Omkring hälften av dem jobbar på det kinesiska huvudkontoret i Shanghai.

“Vi jobbar verkligen för full maskin i Kina, säger Lars Danielson, Senior Vice President Volvo Cars China Operations. Den officiella starten av serieproduktionen i Chengdu är bara en i raden av många milstolpar som vi har nått de senaste åren. Vi har ett starkt produktprogram och våra skickliga är medarbetare i Kina fast beslutna att nå ytterligare framgångar framöver. Prognosen för Volvo Cars i Kina ser verkligen ljus ut.”

Om Volvo Cars nya tillverkningsfabrik i Chengdu

Fabriken ligger i Chengdus ekonomiska och tekniska utvecklingszon sydöst om Chengdus stadskärna och har en tomtarea på 500 000 kvadratmeter. För närvarande har fabriken omkring 1 200 anställda totalt, verkstadsarbetare och tjänstemän. Fabrikens årliga produktionskapacitet är 120 000 bilar, vilket motsvarar 30 bilar per timme under en arbetsdag om två arbetsskift. Volvo Cars globala tillverknings- och kvalitetsstandarder har varit i fokus och fungerat som utgångspunkt vid planeringen av Chengdufabriken. Det säkerställer att bilarna som tillverkas i Chengdu är av exakt samma kvalitet som de Volvobilar som tillverkas i Europa. Mer information om fabriken i Chengdu finns här

Mediakontakt
Bjarne Darwall