Köpt videostreaming ökar - här är genrerna som sålt mest under 2021 på VOYD

I pandemins spår så har betald videostreaming ökat avsevärt och påskyndat transformationen mot den digitala världen.
Kreatörer i alla olika genrer och storlekar har vänt sig mot digitala videoformat, bakom betalvägg, för att kunna skapa sig en inkomst och kunna få betalt för sin arbetstid.
   YouTubers och Influencers har testat att ta betalt för vissa av sina videor/produktioner och ökat sin intäkt rejält. Teatrar och föreläsare som inte fått tagit in fysisk publik har under 2021 hittat den digitala lösningen som gjort att de fortsatt kunna sälja biljetter till sina föreställningar på alla dygnets timmar, oavsett geografiskt avstånd. Och på så sätt fortsatt kunna få en intäkt, från en för dem, helt ny inkomstkälla.

Reality och friluftsliv toppar listan över de mest populära innehållet

Några som började testa att ta betalt för sitt videoinnehåll, är grabbarna i Baitbox, som har en av Sveriges största fiskekanaler på YouTube.
Redan 2020 testade de att lägga upp sin första mer genomarbetade långfilm, från en fiskeresa i norra Sverige, bakom betalvägg.

- Vi kände att det inte längre var hållbart att producera sådana filmer för att släppa gratis på YouTube. Och vi blev knockade! Det var fantastiskt att se att så många av våra följare faktiskt ville köpa filmen, berättade Simon Ekdahl i Baitbox för VOYD efter den första succéfilmen.

Och att kombinera sin YouTube-kanal med sin kanal på VOYD, där de släpper utvalda filmer, har fortsatt även under 2021 för Baitbox, med ett fortsatt stort intresse från köparna.
Något vi på VOYD även kan se från andra kreatörer.

- Transformationen har ju inte bara skett för kreatörerna. Utan även hos slutkunderna som blir allt mer van att betala för video och för det innehåll de faktiskt vill konsumera från deras favoritkreatörer, säger Marie Huvén som ansvarade för Customer Success under 2021 på VOYD.

Baitbox senaste långfilm Tillbaka till kalfjället, som de först släppte bakom betalvägg på sin VOYD-kanal, för att några månader senare släppas helt gratis på YouTube-kanalen. En intäkt som möjliggör ett fortsatt skapande av filmer.

Här är genrerna som sålt bäst på VOYD under 2021

1.
Reality
Influencers och YouTubers med förhandssläpp, egna shower eller behind the scenes/bortklippt material.

2. Friluftsliv
Filmer innehållande natur, fiske, vandring och överlevnad.

3. Teater
Teaterföreställningar i alla genrer från de stora aktörerna till de små lokala revyerna.

4. Podcast
Poddar i videoformat där man får se konversationerna, intervjuerna samt grafik till fakta och fiction.

5. Dokumentärer
Dokumentärer i allmänhet, men under 2021 främst de om psykisk ohälsa.

6. Föreläsningar
Föreläsningar om allt från stresshantering till trädgårdskötsel.

7.
Musik
Främst dansband och avskalade konserter från artister.

8. Träning
Videor med genomarbetade träningsupplägg.