Så ställer kreatörer om med digital scen från VOYD

I december 2020 skulle producenten Daniel Sjöberg, skådespelarna Katrin Sundberg och Henrik Johansson ha arrangerat en julshow på Scalateatern i Stockholm, men på grund av pandemin fick de tänka om. Istället lanserade de en julkalender via streamingtjänsten VOYD och resultatet blev över förväntan.
– Julkalender-formatet togs emot positivt både av VOYD och publiken. Vi är otroligt nöjda över att vi hittade ett sätt att nå ut till allmänheten och att det blev så lyckat, säger Daniel Sjöberg.

Daniel Sjöberg är producenten bakom bland annat podcasten Mina roliga kompisar och föreställningen Bellman - visor & bekännelser. Dessutom är han skådespelare och har spelat den manliga huvudrollen i den svenska versionen av den populära musikalen Broarna i Madison County. Under hösten 2020 skulle hans och skådespelarna Katrin Sundberg och Henrik Johanssons julföreställning Är det jul!? Igen??? haft premiär på Scalateatern i Stockholm, men corona-restriktionerna satte käppar i hjulet. Ensemblen fick tänka om helt för att inte behöva ställa in showen och i samband med det kontaktade Daniel Sjöberg VOYD, streamingtjänsten som riktar sig till kreatörer, för att hitta en lösning.
– För oss passade VOYD:s upplägg allra bäst. Framför allt för att gränssnittet är väldigt bra. De var väldigt flexibla och inställda på att göra allt för att julshowen skulle kunna genomföras, säger Daniel Sjöberg.

En sketch om dagen
Föreställningen Är det jul!? Igen??? gjordes om till ett julkalender-format och gick ut på att de presenterade en sketch om dagen fram till julafton för sina prenumeranter. En viss nervositet fanns där innan lanseringen eftersom det var första gången som ensemblen skulle framföra underhållning online bakom betalväggar.
– Folk är vana vid att köpa biljetter och betala för en upplevelse de ser en gång. Eftersom det här formatet skiljer sig något från det så var vi nervösa över om folk skulle vara villiga att betala för en online-show. Nervositeten blåstes bort samtidigt som första sketchen publicerades, vi nådde ut till bredare publik än vad vi någonsin hade kunnat drömma om, säger Daniel Sjöberg.

VOYD - den digitala scenen
VOYD fungerar som en streamingtjänst för personer som vill sälja video både live och on-demand och har blivit särskilt populärt i pandemitider. Flera kända artister, såsom Tomas Di Leva och Stina Wollter, har använt sig av tjänsten. Personen som producerar bestämmer själv sitt biljettpris och behåller sedan 80 procent av intäkterna. Till skillnad från många konkurrenter visas det aldrig annonser som är kopplade till innehållet, däremot kan man som producent välja att göra samarbeten och då avgöra själv vilka annonser som dyker upp på videon vilket innebär att man har full kontroll på vilka företag och organisationer som man förknippas med. Enligt Daniel Sjöberg är ett fortsatt samarbete i framtiden definitivt aktuellt.
– Jag har lite idéer som behöver slipas något för att det ska bli en tillräckligt tydlig och bra form för att passa VOYD, men absolut finns tankarna på att göra något liknande i framtiden, avslutar Daniel Sjöberg.

För att se Daniel Sjöberg, Henrik Johansson och Katrin Sundbergs julkalender klicka här.