PRESSINBJUDAN: MATGAPET – ett seminarium om den lokala maten och vart den tar vägen

Närproducerad mat finns och efterfrågan ökar. Men vilka vägar tar maten och hur kan vi förbättra kopplingen mellan de som odlar och de som vill laga och äta? Under en hel dag på Vreta Kluster diskuteras olika sätt att utveckla distributionsvägarna och korta avstånden mellan producent och konsument.

Allt fler människor vill ha närproducerad mat med identitet och ursprung, men det är inte alltid helt lätt att få tag i. Dagens produktionssystem, logistik och handel premierar storskaliga flöden, starka varumärken och låga priser, men intresset för kreativa småskaliga lösningar ökar. Ett exempel är den nystartade REKO-ringen i Linköping, där medlemmar köper lokalproducerad mat via Facebook efter en finsk förlaga. Tomas Snellman, initiativtagare till REKO i Finland med över 230 000 medlemmar, är en av många spännande föreläsare på Vreta Klusters seminarium.

Mötesplats för utveckling av marknadskanaler
Matgapet samlar innovationsforskare, logistiker, matproducenter och representanter från bland annat Östgötamat. Vi lär om effektiv logistik, diskuterar hur affärsmodeller och distribution fungerar genom konkreta exempel från östgötska producenter och vi får veta mer om vilka marknadskanaler som är starka och växande. Dagen avslutas med en gemensam diskussion om hur vi i Östergötland kan stödja den lokala livsmedelsproduktionen med fler och bättre distributionslösningar, med inspel av bland andra Peter Borring, ordförande LRF Östergötland och Michael Cornell, Regionutvecklingsnämnden. Per Lindahl, projektledare på Vreta Kluster, tror att gemensamma krafter kan minska matgapet.

– Säljare och köpare finns, det handlar helt enkelt om att utveckla marknadskanalerna och systemen för ”närdistribuerad” mat. Nu finns en regional livsmedelsstrategi och det är många som jobbar tillsammans för att nå målen där. Vreta Kluster är en arena för diskussion och vi hoppas dagen landar i nya initiativ och konkreta förslag, säger Per Lindahl.

Matgapet drivs inom ramen för Växtzon som är ett samverkansprojekt mellan Vreta Kluster och andra företagsinkubatorer och science parks i Östra Mellansverige. Växtzon finansieras av EU:s strukturfond genom Tillväxtverket och syftar till att skapa en innovationsfrämjande struktur över regiongränserna så att fler innovativa företag i Östra Mellansverige ska ska kunna växa. ument skriva i respektive kommentarsfält, vilka produkter du vill beställa.

Media hälsas välkomna att delta i hela, eller delar av, seminariet Matgapet.

Tid: Måndag 7 november 9-16. Lunch cirka 12.30

Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 11, 590 76 Vreta Kloster

Per Lindahl, Projektledare Vreta Kluster

Per.lindahl@vretakluster.se

• pressinbjudan
  • seminarium
  • matgapet
  • närproducerat
  • östergötland
  • tillväxt

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag. Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling. Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.