"Mugabe kom till makten med hjälp av Socialdemokraterna."

Nu debuterar Lennart Lyhamn med boken Jag är demokrat – inte socialdemokrat. I boken gårförfattaren igenom sina upplevelser och erfarenheter av den monopolitiska kultur och det samhällesom framför allt socialdemokraterna har skapat. Det gäller speciellt dagens skola. Lennart Lyhamnbörjar med att ge partiledarna en knivig fråga. Lennart redovisar t ex hur Mugabe kom till maktenmed hjälp av socialdemokraterna och svenska pengar. Mugabe menade att socialdemokraterna varskicklig på att bedriva valfusk, därför sökte han den kontakten.

Innehållet i boken är en redovisning av politiska händelser och beslut. Avsikten är att redovisningenskall tjänstgöra som en plattform för vidare tankar och analyser. Bokens avsikt är inte att ge några djupa analyser utan mer en redovisning som skall hjälpa läsaren att få insikt/vetskap och kunna reagera med egna tankar. Det kan vara speciellt informativt för yngre läsare, vilka är utan detta långatidsperspektiv. Det är av historien vi lär oss, sägs det.

Det är de unga som får ta konsekvenserna av all dålig politik. Det gäller speciellt pensionerna. Och den smärktaskolan anser Lennart är ett stort svek mot de unga men även mot samhället, säger Lennart Lyhamn.

Den viktigaste erfarenheten för författaren är att politiska partier i främsta rummet främjar sina egna intressen före Sveriges. Och att det är själva makten man eftersträvar, det övriga är prat. Ett exempel är LO´s inblandning i svensk politik. Författaren menar att LO fört Sverige i en viss riktning utan att självställa upp i val och att det strider mot demokratins principer – en person en röst.

Författaren jämför Palme, Carlsson och Bildt. Speciellt Palme, mordet och spaningsarbete tas upp.

Summan av alla ”avslöjanden” är att detta är sprängstoff inför valet. Det framgår ganska klart attpolitik inte är det ädla målen utan ett spel bakom alla plakat och vackra ord. Media och speciellt publicservice ställer upp välvilligt.

Författaren gör ett försök att teoretiskt jämföra nya politiska partiers uppkomst med Darwins lära omarternas uppkomst. Detta är bara ett första försök att få fram den likheten, inte genomarbetat. För detkrävs ett helt annat upplägg än denna bok har.

För mer information, intervjuförfrågningar eller recensionsexemplar, var vänlig kontakta:

Lennart Lyhamn                                              Jimmy Sjökvist
lennart.lyhamn@telia.com                                jimmy.sjokvist@vulkan.se

• socialdemokraterna
  • val2014
  • riksdagsval
  • val
  • demokrat
  • demokrati
  • lennart lyhamn

Alla bär på en berättelse - ha du gett ut din?

Jimmy Sjökvist

Presskontakt PR-/marknadsansvarig, VD-assistent