Första spadtag för Wåhlins nyproduktion i Hallonbergen med politiker från Sundbybergs stad

Första spadtag för Wåhlin Fastigheters nybyggnation i Hallonbergen

Första spadtaget för fastigheterna Motionären 1 och Målburen 1 i Hallonbergen är taget. Under tisdagen uppmärksammades byggstarten av Wåhlin Fastigheters nya projekt, som gått under projektnamnet Hallonporten, genom att Wåhlin Fastigheter och Sundbybergs stad gemensamt tog det symboliska spadtaget. Vid spadtaget närvarade representanter från Wåhlin Fastigheter, byggentreprenören Partnex samt Sundbybergs stad. Från stadens sida närvarade bland annat Peter Schilling (S), Stefan Bergström, (C), Martin Solberg (MP) och Moisés Ubeira (V).

- Vi är glada över att komma i gång med byggnationen efter lång tids planering och med tanke på marknadsförutsättningarna. Vi tror att våra fastigheter med spännande arkitektur kommer bli ett fint tillskott till området och Hallonbergens stadsutveckling, säger VD Mikael Röjdemark.

De sex husen som ska byggas är av varierande höjd från tre till åtta våningar samt inredd vind. De kommer vara placerade så att de med tanke på befintliga hus runtomkring, får ett fint ljusinfall samt skapar ett lekfullt tillägg till områdets bebyggelse. Förtätningsförslaget är framtaget tillsammans med Utopia Arkitekter.

- Vi har vid flera av våra senaste nyproduktioner miljöcertifierat projekten. Även det här projektet kommer miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad nivå Silver och fastigheten kommer även utrustas med solceller på taken och återvinning av värme ur spillvattnet, säger projektchef Thomas Hörnfeldt.

Husen kommer inrymma 202 hyresrättslägenheter av olika storlekar, från 1 rok till 3 rok. När projektet närmar sig sitt slut och det är dags för uthyrning av lägenheterna kommer de troligtvis annonseras både hos Bostadsförmedlingen i Stockholm samt på Wåhlins hemsida.