MENG / HALD : GRIDDY GRIT

Den danska konstnärsduon MENG / HALD bearbetar språk och text samt har en utgångspunkt i en upplevelse av skrift som inte bara upplevs intellektuellt, utan istället går genom kroppen i en fysisk läsning. Lördagen den 4 juni är det vernissage för deras utställning med titeln ”Griddy Grit” på Wadström Tönnheim Gallery i Skanör.

I utställningen GRIDDY GRIT visar duon papper med unika tryck bildat av en maskin. Mönstret uppstår i tryckpressen när dagens tidning rensas av pressen. Rent papper med olja skickas igenom det stora system av maskiner och dagens faktiska kunskap upplöses och kvarstår som ett abstrakt och taktilt mönster på tidningspappret.

MENG / HALD består av Cecilie Meng utbildad från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Karin Hald utbildad på Konsthögskolan i Malmö. Tillsammans har de etablerat utställningskonceptet Forlaget Gestus, som fokuserar på konstnärer som aktivt bearbetar text och skrift i sitt bildande. I relation till Forlaget Gestus arbetar både Cecilie Meng och Karin Hald som redaktörer och kuratorer. Detta projekt har i 2016 mottaget den Danska Statens Kunstfonds 2-åriga uppstartsstöd och åtta soloutställningar med tillhörande publikation är planerad för de kommande åren.

Cecilie Meng har mottagit stipendium från Kungliga Akademien för de fria konsterna samt Hans Adolf Branders stipendiestiftelse i samband med sin MFA.

Karin Hald har mottagit stipendium från Edstranska Stiftelsens samt Anna-Lisa Thomson Till Minne i samband med sin MFA.

Vernissage lördagen 4 juni, kl 12–16 Wadström Tönnheim Gallery, i Skanörs hantverksby, Falsterbovägen 32. Utställningen pågår till 3/7. Öppet fre kl 13–17 samt lör–sön kl 12–16.

För mer information och pressbilder kontakta gallerist Mattias Tönnheim på 0704-41 19 14 alt. mattias@wadstromtonnheim.se eller: www.mynewsdesk.com/se/wadstroemtoennheimgallery

Wadström Tönnheim Gallery är inriktade på samtida nordisk konst av primärt svenska konstnärer. Galleriet ägs och drivs av paret Lisa Wadström och Mattias Tönnheim. www.wadstromtonnheim.se

• Konst

• tönnheim
  • wadström
  • wadström tönnheim gallery
  • karin hald
  • cecilie meng
  • art
  • falsterbo
  • galleri
  • gallery
  • konst
  • skanör
  • kungliga konsthögskolan i stockholm
  • konsthögskolan i malmö
  • griddy grit
  • förlaget gestus
  • forlaget gestus

Wadström Tönnheim Gallery is focused on contemporary art, primarily by Swedish and Nordic artists. WTG is planning to organize ten exhibitions per year and participate in fairs where possible. The Gallery is owned and run by the couple Lisa Wadström and Mattias Tönnheim.

Mattias Tönnheim

Presskontakt Director & Owner Director & Owner +46 (0)704-41 19 14