H.M. Kung Carl XVI Gustaf tillsammans med vinnarna vid prisutdelningen för Årets Nybyggare 2020.

Wallenstam inleder samarbete om priset Årets Nybyggare

Wallenstam har inlett ett samarbete med Stiftelsen Internationella Företagare i Sverige, IFS, som årligen delar ut priset Årets Nybyggare. IFS stödjer sedan 1996 entreprenörer och företagare med utländsk bakgrund att starta, driva och utveckla företag. Stiftelsen verkar också för att säkerställa gynnsamma förutsättningar för företagande samt initierar aktiviteter för att skapa nätverk mellan företagare med utländsk bakgrund och företag och organisationer i Sverige.

Priset Årets Nybyggare - ett av Sveriges mest hedervärda pris till företagare med utländsk bakgrund har delats ut sedan 1999 och H.M. Kung Carl XVI Gustaf är beskyddare av priset. Tävlingen genomförs på regional och nationell nivå. En nomineringskommitté i fem regioner samt en nationell kommitté bedömer företagare med utländsk bakgrund efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, personligt inflytande och innovation.

– Det är mycket glädjande att ha Wallenstam som ny partner och deras stöd för att synliggöra duktiga entreprenörer med utländsk bakgrund (Nybyggare). Med Årets Nybyggare hedrar vi förebilder och visar på deras värde för Sverige säger Rafael Bermejo, Grundare & VD av Stiftelsen IFS och H.M. Kung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare.

– Vi tycker att det är viktigt att det finns goda förutsättningar för alla former av företagande i Sverige. Priset Årets Nybyggare bidrar till att uppmärksamma goda förebilder och att stödja företagare med utländsk bakgrund att skapa framgång och tillväxt, säger Karin Mizgalski, hållbarhetschef på Wallenstam.