Gå direkt till innehåll
Anders Lindblom & Emmy-Lou Ferreira Dos Santos, bland skidor som väntar på kärlek

Pressmeddelande -

XXL och Wanda inleder samarbete för att göra det enklare för konsumenter att ta hand om sin sportutrustning

Nu inleder Wanda och XXL ett samarbete som skall ge Stockholmarna möjligheten att förlänga livet på sina sport- och friluftsprylar. De som väljer att förvara sportutrustning hos Wanda ska nu även erbjudas underhållsservice utförd på XXLs verkstäder. Först ut är cyklar och skidor.

- Vi vill ta vårt ansvar och hjälpa våra kunder att ta hand om de saker de köper hos oss. En cykel ska inte behöva stå utomhus och bara vänta under vintersäsongen till exempel. Och nu, med vår verkstadsexpertis och Wandas logistikplattform kan vi dessutom göra det enkelt för människor att då dels förvara, men också underhålla och få utrustning reparerad, som till exempel en cykel, som de redan äger, säger Anders Lindblom, VD på XXL Sverige.

Cykelstölder är också ett stort problem i storstäder, de senaste åren har antalet anmälda stölder ökat kraftigt i både Norge och Sverige.

- Vi upplever ett ökat behov bland våra kunder att tryggt förvara sina cyklar hos oss över vintern. Att lägga till underhåll och reparationsservice blev ett naturligt nästa steg för att ytterligare förenkla att äga en cykel och se till att prylarna lever längre

säger Emmy-Lou Ferreira Dos Santos, VD på Wanda Sverige.

Wandas kunder i Norge och Sverige kan enkelt få underhåll och reparationsservice för cykeln när de väljer att förvara sin cykel hos Wanda samt slipning och vallning av skidor. Wanda hämtar cykeln eller skidorna hos kunden, och transporterar dessa till XXLs verkstäder där service och eventuella reparationer utförs. Wanda levererar sedan hem cykeln eller skidorna till kunden när de vill ha sina saker tillbaka.

Det har aldrig varit lättare att köpa nytt, men nu måste vi göra det lättare att ta hand om de saker vi redan har, säger Emmy-Lou Ferreira Dos Santos, VD på Wanda Sverige.

XXL och Wanda ska nu titta på ytterligare möjligheter till samarbete kring flera typer av saker som skridskor, kajaker eller möjlighet att aktivera sina saker genom att hyra ut dem.

- Vi hjälper människor i våra städer att frigöra värdefullt utrymme, för oss är det naturligt att också göra det enkelt att använda våra saker smartare. Vår ambition är att rulla ut fler tjänster baserade på en cirkulär affärsmodell framöver – både reparationer, returer och uthyrningar är tjänster som är naturliga för oss att titta på, säger Karin Berg, tillväxtchef på Wanda.

Om XXL

Idag är XXL den största sportretailern i Norden med fler än 90 varuhus i Norge, Sverige, Finland och Österrike. Idag arbetar här drygt 5 000 entusiastiska medarbetare som är passionerade, kunniga och engagerade. För XXL är det viktigt att alltid sätta kunden först. Att kunderna ska känna sig välkomna, inspirerade och att de får hjälp med allt inom sport och friluftsliv.

XXL erbjuder ett stort utbud av kända varumärken till låga priser. Personalen utbildas kontinuerligt och har kunskap om våra produkter. Som kund ska du alltid kunna handla enkelt och smidigt hos XXL, oavsett kanal.

På XXL gör mani sport- och friluftsutrustning tillgänglig för alla - på ett och samma ställe. Man tror stenhårt på att sport- och friluftsaktiviteter har en viktig roll i att förena människor. Oavsett kön, etnicitet och ålder, så kan alla delta och uppleva glädjen i sport- och friluftsaktiviteter.

XXLs motto är därför: "All Sports United. Sport Unite All"