Galantis släpper sitt andra album The Aviary idag

Idag släpper Galantis sitt efterlängtade andra album The Aviary som innehåller 12 låtar, bland annat hitsinglarna ”No Money” och ”Love On Me”, samt nya singeln ”Girls On Boys”.

När svenska producentduon Galantis släppte sitt debutalbum Pharmacy för två år sedan gick det rakt in på första platsen på Billboard Dance Album Chart och entrade topp 10 på svenska albumtopplistan. Idag har duons låtar streamats mer än en miljard gånger på Spotify och deras musikvideos har setts 730 miljoner gånger på Youtube. Nu släpps uppföljaralbumet The Aviary, som till skillnad från Pharmacy som är inspelat i en studio i Stockholms skärgård, växte fram i deras ständigt turnerande miljö. För Galantis var nyckeln till skapande och kreativitet att omfamna förändring. Christian Karlsson berättar att inspirationen bakom albumets titel kommer från en uppenbarelse han hade när han besökte ett fågelhus (aviary) i Hongkong: ”Jag steg in i en värld där allt var annorlunda. Du ser vackra fåglar och det känns som att det är verkligt, men det är det inte riktigt. Jag tänkte att det är så vi känner oss när vi försöker skriva låtar i studion. Våra sinnen är som fågelhus, vi måste bara gå in och hitta det vackra där inne.”

Lyssna på The Aviary här.

Deras nya musik beröms av kritiker:

"Galantis vet exakt vilka tempohöjningar eller vilket drop som får en festsugen att explodera. Duon behärskar hiphop lika väl som house, men har också en djup kunskap om och kärlek till 75 år av pophistoria." - 4/5 Jan Gradvall i DI Weekend

“In true Galantis fashion, their latest output embraces warm pads, bright
percussion and soaring vocals that confidently skate between dance and pop.”
- Billboard

“As crisp as it is mesmerizing.” - TIME

“Everything Galantis touches is gold.” - NYLON

Tracklist:

1. Galantis—True Feeling
2. Galantis—Hey Alligator
3. Galantis & ROZES—Girls On Boys
4. Galantis—Salvage (Up All Night) feat. Poo Bear
5. Galantis & Throttle—Tell Me You Love Me
6. Galantis—Hello
7. Galantis—Hunter
8. Galantis—Written In The Scars feat. Wrabel
9. Galantis—Call Me Home
10. Galantis & Hook N Sling—Love On Me
11. Galantis—Pillow Fight
12. Galantis—No Money

Galantis utgörs av Christian Karlsson (aka Bloodshy, medlem i Miike Snow) och Linus Eklöw (Style of Eye). De ligger bakom multiplatinasäljande singlarna ”Runaway (U&I)”, ”Peanut Butter Jelly”, "Love On Me", ”No Money” (600 miljoner globala streams) och har gjort sig förtjänta av flertal Grammis- och P3 Guld nomineringar. De har under de senaste åren kommit att bli ett av världens mest hypade liveakter som under några år lyckats sälja slut 46 headlinespelningar runtom i världen samt tagit DJ-framträdandet till en helt ny nivå med sina nytänkande liveset. Pulserande beats, otrolig energi, majestätiska arrangemang av trummor och cymbaler på scen samt förtrollande visualiseringar. Tillsammans har de uppträtt på världsberömda evenemang som Ultra Music Festival, Coachella, Electric Daisy Carnival, Tomorrowland och Creamfields, samt många fler. I oktober och november kommer de göra flera spelningar i USA, bland annat på Greek Theatre i Los Angeles.

I natt släppte även Galantis musikvideon till deras senast singel ”Girls On Boys” som är inspelad i Danmark.

www.wearegalantis.com
www.twitter.com/wearegalantis