Orphei Drängar - som de aldrig hörts förut!

Orphei Drängar/Norrköpings symfoniorkester/Anders Fridén/Myrra Malmberg/Lisa Nilsson/Caroline af Ugglas/Tommy Körberg/Anna Larsson/Svante Thuresson/Måns Zelmerlöw/Anja Steinlechner/Freddie Wadling

Låtar från tidernas mest kända musikaler. Framförda av sångare som In Flames Anders Fridén, Caroline af Ugglas, Lisa Nilsson och Freddie Wadling ihop med manskören Orphei Drängar och Norrköpings symfoniorkester. Den som vill ha på förhand förväntade musikupplevelser bör inte välja albumet ”Orphei Drängar”. Den som däremot söker en magisk musikstund behöver inte leta längre.

- De medverkande kastade sig ut i projektet med skräckblandad förtjusning. Det var så mycket nytt och okänt.

Producenten Peter Nordahl kan med insikten att utfärden i det okända slutat lyckligt nu se tillbaka på två år av inspelningar. Under den tiden gästade mer än 100 inblandade studior och konsertlokaler i Stockholm och Norrköping.

På resultatet av alla ansträngningar, albumet ”Orphei Drängar”, gästas den berömda manskören med samma namn och Norrköpings symfoniorkester av några av de mest älskade svenska sångrösterna; Tommy Körberg, Måns Zelmerlöw, Lisa Nilsson, Svante Thuresson, Caroline af Ugglas, Freddie Wadling, In Flames-sångaren Anders Fridén, operasångerskan Anna Larsson och många andra.

Musiken är hämtad från tidernas mest hyllade musikaler.

- Genren med musikdramatik i botten är nytt för de flesta. Dessutom har många enorma fördomar om den.

Metalbandet In Flames Anders Fridén var en av dem som lockades att ge sig på en för honom ny genre.

- Jag har hittat ett gammalt mejl från Anders som lyder "Cool. Då kastar jag mig ut i det okända och gör ett försök på en tolkning". Det säger en del om med vilken attityd många gav sig in i det hela, minns Nordahl.

Andra var betydligt mer rutinerade i genren. Peter Nordahl minns Tommy Körbergs inspelning:

- Han kom som alltid väl förberedd och levererade direkt på första tagningen. Jag fick nästan be lite försiktigt om en version till, för min skull. Vilket proffs.

Nordahl – känd för sina produktioner av exempelvis Lisa Nilsson och senast Björn Skifs - summerar sin grundtes bakom den två år långa inspelningsprocessen som ett försök att sudda ut gränserna mellan populärmusik och klassiskt.

Och som han lyckas. Från inledningen, där Anders Fridén sjunger ”I Dreamed A Dream” ur Boublil och Schönbergs ”Les Misérables”, till finalen med Freddie Wadling i ”The Music Of The Night” från Hart och Lloyd Webbers ”Fantomen på operan” är ”Orphei Drängar” en gränsutsuddad musikresa genom genrer som musikal, pop, rock, soul, klassiskt.

Hela tiden med bas i Orphei Drängars numera 159 år gamla kunskap i konsten att väva samman alla sorters mansröster.

Om kören hade Nordahl inledningsvis blandade känslor:

- Jag tyckte att OD alltid har känts studentikosa. Men det var också just det som i slutänden fick mig att ta tag i detta projekt.  Jag hade en önskan att sopa bort alla dessa studentikosa manskörsmanér. Detta var jag väldigt tydlig med även inför OD och dess konstnärliga ledning.

Budskapet gick uppenbarligen fram. Med ”Orphei Drängar” kan därför skivbolaget Metronome följa upp en tradition som bolaget pysslade med på 1950- och 60-talen, och nu återvänder till: musik helt utan etiketter.
Albumet Orphei Drängar släpps 26 november.

Pressmaterial finns på körens hemsida, www.od.se

Pressansvarig Pär Sandberg, info@od.se, +46 703 27 07 15
Informationssekreterare Olle Westerberg, info@od.se, +46 733 58 31 00

• konsert
  • live
  • orphei drängar

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.