Rhys är tillbaka! Ny singel "Better Break My Heart" släpps 12 juni

Sedan den amerikansk-svenska Rhys i hisnande fart slog igenom med singeln ”Last Dance” – den mest spelade svenska låten i P3 2017 – och året därpå följde upp med albumet ”Stages” som har stremats över 150 miljoner gånger på Spotify, har hon nu hunnit landa. I sig själv, sitt artistskap och i ett mer nyanserat popsound. Gärna med en dos sarkastisk humor som i nya singeln ”Better Break My Heart”, release 12 juni.

Se videon nedan:

Rhys hann precis med en tur-och-retur till hemlandet USA innan corona slog till – detta för några låtskrivarsessioner till sitt andra album (som släpps under våren 2021). En resa Rhys nu är väldigt tacksam över att ha hunnit med. Till Stockholm flyttade Rhys som 10-åring med sin svenska mamma, amerikanska pappa samt sin storasyster, men än idag som 22-åring är hon präglad av det intressanta förhållandet mellan sina två länder. Mellan den amerikanska stjärndynamiken och det svenska popmusikundret. Det hörs på nya singeln ”Better Break My Heart” – en utpräglat nutida electropophit med både svenskpoppig klang och tentaklerna djupt i den amerikanska tidiga 2000-talsmusik som Rhys växte upp med, i hipsternästet Portland.

De senaste två åren har jag upptäckt att jag älskar att skriva sarkastiska låtar. ”Better Break My Heart” hade jag och låtskrivarna kul med på det sättet. Istället för att skriva en sorglig eller glad låt blev det lite mittemellan. Typ ”Okej, dumpa mig om du vill, jag kommer säkert må skit länge. Men det är lugnt, kör hårt”. Alla mina låtar nuförtiden är lite så. Jag mår inte skitbra, men helt okej. Det är en humor inför livets svackor som jag själv vill höra.

Efter att inför debutalbumet ”Stages” ha skrivit låtar med Jörgen Elofsson i tre år, har Rhys nu öppnat upp för en mängd nya korsbefruktande samarbeten, med låtskrivare som Chris Leon och Cassandra Casso. Och Teofrans – som skrev ”Better Break My Heart” ihop med Rhys. Till de nya musikaliska mötena har hon tagit med sig det hon lärt sig från samarbetet med Elofsson, som bland annat ledde till de tre succélåtarna ”Swallow Your Pride”, ”Last Dance” och ”Too Good To Be True”. Att nå hitnerven i en låt är ett av Rhys mål.

Jag är en sucker för catchy melodier, i vilken genre det än är, och det tror jag de flesta är. Jag uppskattar en hitlåt som fastnar på hjärnan! Jag tycker om att leka med de där catchiga melodierna, men sen blanda dem med smarta/sorgliga texter.

Lyssna på Better Break My Heart (release 12 juni)
Följ Rhys här!