Titiyo är tillbaka med nya singeln "Som Ingenting"

Drottningen av svensk pop är tillbaka. Igen. Med en låt som ställer den eviga relationsfrågan ”har jag träffat den rätte?”. Och besvarar den med ett distinkt ja, ja, ja under drygt fyra minuter drömskt svävande elektronisk housepop.

Lyssna på nya singeln "Som Ingenting" här.

Det var 2015 som Titiyo lät täckelset falla för sitt första album på svenska. Att ”13 Gården” var efterlängtad sju år efter hennes senaste album blev uppenbart i reaktionen från en samlad grupp fans, kritiker och radioproducenter. Från första singeln ”Drottningen är tillbaka” och framåt uppfyllde Titiyo de löften hon gett popnationen under ett hyllat deltagande i TV-dramat ”Så mycket bättre.”

Men så blev det tyst igen. Tills nu. Orsaken speglas utan omskrivningar i texten. Titiyo sjunger: ”Allt jag nånsin längtat till är att längta efter dej.” Målet för hyllningen är pappan till den dotter som Titiyo fick strax innan jul 2017. Ett möte som får Titiyo att i perspektiv fortsätta i texten om hans föregångare: ”Jag gick hem med idioter. Och vem räknar idioter. Så jag gick hem med en till.”

”Jag känner mig smått skyldig över texten, haha, Det finns så många fina män i mitt liv. Den ska mer tolkas som att den beskriver hur det känns att hitta hem. Det är faktiskt min första lyckliga kärlekstext. Har den något budskap är det: Tänk fritt! Tänk inte hur det ”bör” vara med relationer i en viss ålder, etc”, säger Titiyo.

Låten är skapad ihop med ett team av låtskrivare och producenter, med Christian Gabel och Sebastian Aronsson i båda dessa roller och där sedan Jonathan Johansson, Marit Bergman, Dante Kinnunen och MadFun bidragit till det slutliga verket.

Titiyo ser ”Som ingenting” som start på ett projekt som knappast kommer att leda till ett traditionellt album (”Jag har lite slutat att tänka så”). Utan snarare en process där det skapas låtar som blir delar i ett slags självbiografisk scenföreställning som hon fortfarande skisserar de exakta formerna för.

Det blir bland annat därför sparsmakat med Titiyo på scenen i höst. Framträdandena begränsar sig efter en utsåld kväll på Mosebacketerassen i Stockholm till ett gästspel med Magnus Carlson under ”Fyrverkerinatten” på Dalhalla 1 september och att hon gästar Linnea Henrikssons julshow på Grand Hotel i Stockholm.

*

Titiyo Jah slog genom med dunder och brak redan med debutsingeln ”Talking To The Man In The Moon” 1989. Hon var sedan från en position som svensk souldrottning en av landets ledande artister genom hela 1990-talet. 2001 fick hon karriärens hittills största hit med ”Come Along”, som blev en topp 20-låt över hela Europa. 2008 överraskade hon med ett experimentellt och kritikerrosat album i ”Hidden”. 2013 var hon med i TV4:s ”Så mycket bättre”. Innan hon 2015 återvände med svenskspråkiga debuten ”13 Gården”, berättelser om resan från uppväxten i Solna och framåt.