Har du svamp?

Har du svamp?

Det gäller att få bukt på fukt

Svampen växer bara i trä, men mycelet som svampen bildar kan sprida sig till andra delar av huset i sin jakt på annat trä att angripa. Hus som har torpar- eller krypgrund ligger är hus som ofta ligger i riskzonen. Om du har ett hus med sådan grund, se till att regelbundet ha koll på fuktigheten.

Andra saker att ha koll på är att:

• Leda bort regnvatten från huset.
  • Inte förvara saker direkt på fuktiga källargolv.
  • Ha en huv på skorstenen om den inte är i bruk, för att motverka att den blir fuktig av regnvatten.
  • Inte bygga in grund, källartrappa eller kattvind (vindsutrymme under yttertak, i samma plan som bostadsutrymme), det är viktigt att kunna inspektera regelbundet.
  • Det kan vara svårt att se huruvida det är äkta hussvamp eller rötskada orsakad av fukt, men samtidigt väldigt viktigt att ta reda på eftersom sanering kräver professionell hjälp. Hussvampens sporer finns naturligt i marken, så dem kan man inte göra någonting åt, men eftersom fukt är en nödvändighet för svampens tillväxt kan man förebygga att svampen gror genom att hålla fukten i schack.

Läs mer om hussvamp – Anticimex

Läs om våra tillägg för villaförsäkring (scrolla ner halvvägs)