Far och dotter Vraco i familjeföretaget Studio Vraco vid skissbordet.

Starka värderingar - hantverk & kreativitet

Ljusslingor har länge funnits i Watt & Vekes sortiment. Både som stilrena LED-slingor i metall, men också som glittrande och glimrande juldekorationer i olika former. Vi har älskat att se kreativa inredningslösningar med ljusslingor, oftast i sociala medier, hur man exempelvis har inrett barnrum eller blandat ljusslingor med vackra blomsterarragemang.

Vi har pratat med Emina Hajric som idag är Creative director på Studio Vraco, ett företag som hennes farfar startade på 1970-talet i Bosnien.  Emina berättar att på den tiden var det inte vanligt att man startade egna företag i hennes hemland. Men hennes farfar var en driven och en kreativ själ som började med att arbeta med metall och skapa olika dekorationer för hand, som han sedan sålde. Oftast i koppar och det kunde vara allt från vaser, karaffer till olika inredningsdetaljer. Tillslut tog han steget och slutade sitt ordinarie arbete för att satsa fullt ut på sitt företag. Senare följde Eminas pappa i sin farfars fotspår och arbetade i företaget, som också då gått väldigt bra. Studio Vraco har alltid handlat om kvalitet, handarbete och med en vision att bidra med något mer än bara en produkt. Ingen massproduktion, utan det är skapat av människan, för hand med enbart en önskan att göra världen till en lite bättre plats. De har som företag alltid månat om sina anställda och planerar att skapa en fond för att hjälpa utsatta med att skaffa sig en utbildning.

Vid tiden när Emina kom in i företaget kändes allt mycket gammalmodigt och traditionellt. Hon kände en önskan att få utveckla företaget och göra något unikt som inte bara kan säljas i Bosnien utan i hela världen. Hennes frågeställning blev, hur kan man modernisera ett företag men inte ta bort hantverket? Genom en kontakt i Sverige upptäcktes Studio Vraco och av en ren slump en produkt för barnrum. Där väckte då en idé att producera belysning för barnrum, men som också skulle kännas gediget, hantverksmässigt och unikt.

Emina har tidigare bott 5 år i Sverige, så det kändes naturligt att hitta ett samarbete med en svenskt företag och som hade samma goda värderingar och kvalitetstänk som deras företag. Därav tog hon kontakt med oss på Watt & Veke och har nu skapat massor med härliga, kreativa belysningsprodukter för barnrum med våra Micro LED-ljusslingor.

Eminas idé är att framhäva det bästa av båda världar genom det hon gör. Bosnien med sin långa hantverkstradition och företagets potential gällande produktion och att kunna göra något riktigt bra. Och samtidigt Sverige, som har påverkat hennes syn på inredning och tänkesätt gällande ljussättning. Det har alltid varit en passion, ända sedan hon var liten då förskolefröken släckte ner och tände mysbelysning under sagostunden. Den känslan sitter fortfarande kvar och det just den hon vill att andra ska känna genom deras belysningsprodukter. Den första lampan skapades av hennes pappa och var en måne som sedan Emina monterade slingorna på. Numera lyser deras produkter i barnrum över hela världen. För dem har det varit stor fokus på concept stores inom EU, men de får beställningar från hela världen som USA och hela Asien.

Mycket av deras marknadsföring bygger på relationer. Det därför kändes det som en självklarhet för Emina att samarbeta med influencers. För här bygger mycket på känslor och värderingar hos både influencer och den som väljer att följa. I början kontaktade Emina influencers som hon själv inspirerades av och idag arbetar de med ungefär 30 stycken olika. Det är viktigt att alla känner sig delaktiga, att de alla är en del av en stor familj. Det ska vara roligt att arbeta tillsammans, säger Emina.

Emina och Studio Vraco kommer att fortsätta utveckla sitt koncept och hitta sin egna unika väg på inredningsmarknaden. Tillsammans med en svensk formgivare vid namn Sofia Ristic har de tagit fram ett nytt soffbord som kommer att säljas via influencer Ditte Svanfeldt. Sofia Ristic är någon som Emina ser upp till professionellt och de delar samma värderingar kring tradition, hantverk och önskan att få arbeta med naturliga material.

För Studio Vraco kommer det aldrig att handla om att massproducera, utan ju större de blir desto mer känner dem att de kan bidra med ett hälsosamt klimat kring konsumtion, att köpa produkter med kvalitet och hantverkskunskap som gått från generation till generation. Det har också alltid varit en självklarhet att återvinna och inget i deras produktion går till spillo. Allt material tas om hand. Det har alltid varit så, en naturlig process sen start, berättar Emina stolt.

Vill du se mer av Studio Vracos produkter kan du besöka deras hemsida. Och du kan också hitta LED-ljusslingor på vår hemsida och hos våra återförsäljare. Och glöm inte att tagga oss i dina sociala medier, så vi kan se hur du dekorerar med våra ljusslingor.

Vi önskar Studio Vraco lycka till med deras fortsatta produktutveckling och fler lyckade samarbeten.