Watt & Veke träffar Charlotte Gotfredsen

Watt & Veke träffar Charlotte Gotfredsen

Vi har bestämt träff med belysningskonsulenten Charlotte Gotfredsen på ett mysigt café i centrala Stockholm. Hon är full av energi och berättar om ett inspirerande samtal hon precis haft med en kund om belysning. Det märks att hon brinner för ämnet och gärna vill dela med sig av sina erfarenheter.

Charlotte är född i Danmark och arbetade inom bankväsendet tills hon år 2012 helt bytte bana och utbildade sig inom ljussättning. I Danmark har man en lite annan syn på ljus än i Sverige, berättar Charlotte. Och bra belysning och ljus har alltid funnits med sedan barndomen. När hon tänker tillbaka till hur hennes mamma belyste deras hem så förstår hon att det var helt rätt ljussatt. Bra ljussättning är någonting som alltid funnits där, och känns helt naturligt och mycket viktigt, säger hon.

Idag arbetar Charlotte heltid med att planera belysning i privata och offentliga miljöer genom sitt företag 2700kelvin. Hon är baserad i Stockholm och håller även kvällskurser och utbildar i ljussättning. Charlotte arbetar helt oberoende av leverantörer och allt handlar om förtroende och att kunden ser ljusen och vikten av ljusets möjligheter. Och naturligtvis om att få en härlig och intressant ljusmiljö. Det många glömmer när de köper en lampa som de gillar designen på, är vilket ljus den ger, berättar Charlotte. En lampa ska placeras med omsorg och favorit lampan hittar man alltid en bra plats. Inred med ljuset, sedan väljer man design.

Vad ska jag tänka på när jag belyser ett rum?

Nummer ett är funktion, vad vill jag belysa? Vad ska jag använda rummet till? När man har tänkt igenom funktionen, då kan man börja belysa det vackra. Charlotte menar på, att idag lägger vi så mycket tid och pengar på inredning, men vi belyser det inte.

När Charlotte ska inreda ett hem vill hon gärna träffa flera familjemedlemmar.

Ofta har man olika uppfattningar om ljusets funktion och vilket behov familjen har gällande ljus. För den ena personen kan det vara viktigt att belysa en vacker tavla eller få en mysig belysning vid soffan, för den andre kan det vara viktigt med läsljuset intill sin favoritfåtölj eller bra arbetsbelysning i köket. När hon arbetar med att belysa offentliga miljöer är funktion en väldigt stor faktor, att se till det behov som kunden har för den specifika miljön, lite som ljussättning i köket i hemmet.

I det ljusa sommarhalvåret handlar det om att komma i stämning.

Själv väljer Charlotte att släcka funktionsbelysningen och tänder endast sin favoritbelysning. Hon behåller den belysning som skapar stämning eller som belyser en favoritdetalj i hemmet. Idag får Charlotte också ofta uppdrag om att belysa utomhus. Mycket tack vare en populär artikel hon var delaktig i för TT om just ljussättning av utomhusmiljöer. Läs artikeln.

Tips från Charlotte när du ska köpa en lampa: Låna hem flera skärmar eller lampor, testa! Och glöm inte att testa ljuskällan. När du blir nöjd så köper du en ljuskälla, köp alltid en extra. Du vill inte ha olika ljuskällor ihop och få olika temperaturer eller styrkor till likadana lampor. Ibland kan skärmen uppfattas annorlunda hemma än i butik, testa och byt ljuskälla, det kan göra skillnad.

Antal ljuskällor i ett rum varierar stort. Hur många ljuspunkter du behöver kan helt bero på behov, rumsligheten, samt färg- och materialval. Att kunna dimra dina lampor är en viktig faktor, men också något vi idag redan använder oss mycket av.

3 Konkreta tips vid ljussättning

1. Funktionen. Utnyttja rummet till 100 %
2. Lyft fram det vackra.
3. Energi - att välja rätt ljuskälla är A & O.

Charlotte driver bland annat en blogg på sin hemsida www.2700kelvin.se där det finns gott om belysningstips. Du hittar henne också på Instagram 2700kelvin.