Inte möjligt att blippa med Access-kort efter 31 mars

Inte möjligt att blippa med Access-kort efter 31 mars

Den 1 april stängs det gamla biljettsystemet bakom Access-korten ner. Det innebär att man inte längre kan blippa Access-kortet ombord på båtarna.

Övergången till ett nytt biljettsystem har pågått under flera år i SL-trafiken. Det gamla systemet har tjänat ut och går inte längre att underhålla eller utveckla. När det stängs ner den 31 mars påverkar det även resenärer i Waxholmsbolagets trafik, där det gått att betala med reskassa på de blå Access-korten.

Totalt sett är det mindre än en procent av alla biljettköp som i dag görs med blå Access-kort. Men det finns de som blippar de gamla Access-korten ombord på båtarna.

Därför vill Waxholmsbolaget nu tipsa om att inte ladda på Access-kortet längre eftersom man kanske inte hinner resa upp värdet på det – eller den bonus som ges efter att ha kommit upp i 750 kronor.

Pengar som man satt in på Access-kortet kommer gå att få tillbaka under lång tid framöver men eventuell bonus är förbrukad om man inte har rest upp den senast den 31 mars. Efter den 31 mars ges inte längre någon rabatt på resor i skärgården utan samma villkor gäller i sjötrafiken som i trafiken på land.

Fakta – Betala resan med Waxholmsbolaget

• Reser man enstaka turer köper man en biljett för sin resa i kassan ombord på fartygen.
  • Det finns i nuläget ingen app där man kan köpa biljett för att resa med Waxholmsbolaget.
  • Vill man köpa en 30-dagarsbiljett kan man välja att ha den på det nya, gröna SL-kortet som går att blippa ombord. Kortet i sig kostar 20 kronor och köps på båtarna samt hos SL:s ombud och spärrkiosker.
  • Den som har en SL-biljett som är giltig i 30 dagar eller mer reser utan kostnad på Waxholmsbolaget under lågsäsong om den blippar sitt gröna SL-kort eller appbiljett ombord på båten. Lågsäsong är det varje år från 14 september till 29 april.
  • Ö-kort att resa med kan den ansöka om som är skriven på en ö utan broförbindelse eller statlig färja till fastlandet inom Waxholmsbolagets trafikområde. Just nu går ö-korten inte att ladda på med sin biljett utan det räcker att visa upp kortet för besättningen ombord fram tills att biljetten går att ladda på.