Köp biljett i SL-appen och res med Waxholmsbolaget

Köp biljett i SL-appen och res med Waxholmsbolaget

Nu går det lika bra att köpa Waxholmsbolagets biljetter i SL-appen som i kassan ombord på båtarna. Även när man köper sin biljett i appen behöver man lämna en pappersbiljett till matrosen vid avstigning.

Många som åker med Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar är vana SL-resenärer som någon gång köpt biljett i SL-appen. Därför blir det enkelt att börja köpa biljetter även till Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar i samma app. Den som redan har SL-appen behöver inte ladda ner någon ytterligare app och kan ha alla biljetter samlade på ett ställe.

Till skillnad från vid köp av SL:s enkelbiljetter så behöver man vid köp av Waxholmsbolagets enkelbiljetter veta vilken taxa man ska betala. Priset beror på hur långt man ska åka. För att ta reda på taxan söker man sin resa på waxholmsbolaget.se eller frågar personalen ombord.

För att skriva ut en pappersbiljett att lämna till matrosen vid avstigning blippar man appbiljetten mot en biljettläsare ombord. Är man ett sällskap som reser till samma taxa kan en person köpa en gruppbiljett i appen, även om det till exempel är både vuxna och barn i sällskapet.

Fakta – Köp biljett med Waxholmsbolaget i SL-appen

Du kan köpa biljett i förväg, den aktiveras inte förrän du klickar på ”Aktivera” i SL-appen. Betalda biljetter förfaller om de inte aktiveras inom ett år.

1. Sök resa på waxholmsbolaget.se för att se vilken taxa du ska betala.
  2. Uppdatera och öppna SL-appen, gå in på Biljetter och klicka på den blå knappen längst ner.
  3. Välj priskategori under ”Köp biljetter”. Vuxen är förvalt, ändra för att välja Rabatterad eller Grupp.
  4. Klicka på Res med Waxholmsbolaget.
  5. Välj rätt taxa och betala biljetten med Swish eller betalkort.
  6. Ombord på båten klickar du på ”Aktivera” för att starta biljetten.
  7. Blippa appbiljetten på skärmen mot biljettläsaren ombord för att skriva ut en pappersbiljett att lämna till matrosen vid avstigning.

Vanliga frågor och svar finns på waxholmsbolaget.se.