Nya terminalen på Strömkajen invigd

Nya terminalen på Strömkajen invigd

Fredagen 11 januari förklarades Waxholmsbolagets nybyggda terminal på Strömkajen för invigd av Sjötrafikberedningens Jan Olov Sundström.

Waxholmsbolagets vd Anders Lindström klippte bandet tillsammans med Jan Olov Sundström, ordförande i Sjötrafikberedningen, och Johan Castwall, vd för Strockholms Hamnar, framför de journalister och intressenter som tillsammans med en och annan resenär fyllde den nya terminalbyggnaden på fredagseftermiddagen. På plats var även ansvariga arkitekter och byggentreprenörer.

– Detta är en byggnad som matchar våra vackra fartyg, den är ytterligare en pärla i Stockholms innerstad, sa Jan Olov Sundström i sitt invigningstal.

Terminalen på Strömkajen är en viktig och uppskattad mötesplats för Waxholmsbolagets resenärer och personal. Här kan man få restips och information, hämta kartor och tidtabeller, köpa periodkort eller bara vänta på båten. Det är Stockholms Hamnar som äger byggnaden och är hyresvärdar åt Waxholmsbolaget. I huset kommer även Pressbyrån att finnas.

Terminalbyggnaden är utsedd av magasinet Residence som en av milstolparna i svensk arkitektur för år 2013. Uppförandet av byggnaden ingår i Stockholms Hamnars stora upprustning av Strömkajen. Hela projektet kommer att vara färdigt under hösten 2013.