Vintertrafiken igång idag

Waxholmsbolagets vintertidtabell börjar gälla idag måndag 10 december. Det mesta liknar föregående års tabell men några ändringar sker inför vintertrafikens start.

Vintertidtabellen gäller hela vintern och fram till och med 18 april 2013. Vissa turer, som pendelbåten mellan Stockholm och Vaxholm, fortsätter under december men slutar gå från och med början av januari.

Om du ska till Nämdö finns det i vinter en nyinsatt kvällstur från Stavsnäs på onsdagar. Onsdagmorgnar finns också nya turer på sträckan Dalarö-Ornö.

Vid isläggning finns en särskild version av tabell 13 som gäller sträckan Stockholm-Husarö. Detta beror på att den snabbåt som trafikerar sträckan inte kan gå i is. Byte till istabell annonseras i god tid på båtar och på waxholmsbolaget.se. Vid osäkerhet har vår trafikupplysning alltid aktuella uppgifter.

Detta gäller även trafiken på tabell 28, 30 och 31 i norra skärgården, som vanligtvis trafikeras av mindre fartyg. Om det blir en hård isvinter kommer det större isgående fartyget Gällnö, som vanligtvis trafikerar mellersta skärgården, att gå på sträckan Furusund-Gräskö-Söderöra (tabell 28) vid veckosluten. Mellan Norröra och Söderöra ansluter svävare i dessa fall till båten.

Trafikupplysningen når du på 08-679 58 30