Fler turer i skärgårdstrafiken påverkas av strejk

Fler turer i skärgårdstrafiken påverkas av strejk

Måndag 18 april omfattas majoriteten av Waxholmsbolagets trafik av den pågående arbetsmarknadskonflikten mellan arbetsgivarorganisationen Almega och fackförbundet Sjöbefälsföreningen.

Orsaken till att en större del av trafiken påverkas är att Waxholmsbolaget byter leverantör och att en av de nya leverantörerna, rederiet TRSM Group 1, är uttagna för strejk. Waxholmsbolaget är inte part i konflikten och kan inte påverka förhandlingarna.

Resenärerna kan följa utvecklingen i media och på waxholmsbolaget.se, som uppdateras löpande med turer som påverkas av strejken. Det går också att ringa Waxholmsbolagets kundtjänst på 08-600 10 00.

Även SL:s sjötrafik på linje 82 (Djurgårdsfärjan) och linje 85 (Riddarfjärdslinjen) är sedan tidigare inställd på grund av strejken.

Waxholmsbolaget grundades 1869. Allt sedan dess har vi trafikerat Stockholms skärgård varje dag året runt, från Arholma i norr till Landsort i söder. Idag är Waxholmsbolaget en del av Stockholms läns landsting, där vi har i uppdrag att driva den kollektiva sjötrafiken. Det betyder att vi går i reguljär linjetrafik året runt. Sammanlagt transporterar Waxholmsboalget över 4 miljoner passagerare och 7 000 ton gods per år.

Aleksander Krajisnik