Ny färjelinje till Fotografiska och Skeppsholmen västra

Ny färjelinje till Fotografiska och Skeppsholmen västra

På fredag startar en ny färjelinje i Waxholmsbolagets hamntrafik. Fotografiska museet på stadsgårdskajen samt Skeppsholmens västra sida vid vandrarhemmet af Chapman kommer att trafikeras från Slussen med avgångar varje halvtimme dagligen.

Redan fredag 10 augusti blir det möjligt att nå Fotografiska och Skeppsholmens västra brygga med färja från Slussen. Då startar trafiken på den nya färjelinjen i Waxholmsbolagets hamntrafik mellan Slussen-Fotografiska-Skeppsholmen västra-Slussen. Linjen är ett försök på sex månader grundat på beslut i Trafiknämnden och kommer att utvärderas löpande under provtiden. Det är en av bolagets befintliga Djurgårdsfärjor som ska trafikera den nya sträckan. Avgångar kommer att ske varje halvtimme mellan 11.00 och 19.00 och det blir möjligt att utgå från och ankomma till vilken som helst av de tre bryggorna.

– Vi tror att den nya linjen kommer att komplettera vår befintliga hamntrafik på ett mycket bra sätt och att den blir till glädje för både Stockholmare och turister, säger John Lindqvist, trafikchef på Waxholmsbolaget.

För trafiken till de nya bryggorna har den aktuella färjan utrustats med en landgångskonstruktion som ska göra det enkelt att stiga av och på vid de något högre kajerna. Den nya färjelinjen kommer att ha samma taxa som linjen Slussen-Djurgården, 45 kronor för vuxen och 30 kronor för barn/pensionär per enkel resa. Även periodkort från SL gäller för resa.

Massmedia är välkomna på premiärturen, fredag 10 augusti, klockan 11.00 från Slussen.

För mer information kontakta John Lindqvist, trafikchef Waxholmsbolaget, 08-614 64 72.

Waxholmsbolaget grundades 1869. Allt sedan dess har vi trafikerat Stockholms skärgård varje dag året runt, från Arholma i norr till Landsort i söder. Idag är Waxholmsbolaget en del av Stockholms läns landsting, där vi har i uppdrag att driva den kollektiva sjötrafiken. Det betyder att vi går i reguljär linjetrafik året runt. Sammanlagt transporterar Waxholmsbolaget över 4 miljoner passagerare och 7 000 ton gods per år.