Foto: Gustav Kaiser/Region Stockholm

Res på andra sätt under midsommarhelgen

I år längtar många efter midsommarfirande i skärgården. Samtidigt är platserna ombord på våra fartyg begränsade och Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortfarande att den som kan bör undvika att resa med kollektivtrafik utan platsbiljett. Vi uppmanar därför alla som kan att resa på andra sätt än med Waxholmsbolaget i midsommar.

Under de senaste helgerna har många resenärer blivit nekade att kliva ombord på sina tänkta avgångar i takt med att allt fler vill resa med skärgårdstrafiken. Antalet resenärer beräknas vara ungefär 25 % fler än under samma period i fjol, och det innebär en oro inför midsommarhelgen.

- Midsommarhelgen är den helg då allra flest personer brukar resa med Waxholmsbolaget. Vi sätter förstås in extratrafik, men det gör vi även under normala år. Det händer att resenärer inte ryms ombord på sin tänkta tur även då. Nu kan vi släppa på knappt hälften så många resenärer som egentligen ryms ombord. Att då köra alla som vill resa blir en nästintill omöjlig uppgift, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid SL och Waxholmsbolaget.

Personer som måste resa med Waxholmsbolaget bör planera resan varsamt och försöka att undvika de dagar när allra flest reser – till exempel genom att förlänga vistelsen några dagar. Den som kan bör i första hand resa ut till skärgården på andra sätt än med Waxholmsbolaget och därmed lämna plats till den som måste resa.

- Nu längtar många efter att kunna ta Waxholmsbåten ut till skärgården. Vi längtar också efter att kunna hälsa välkomna ombord igen och köra med full kapacitet. Men innan det är möjligt måste vi fortsätta upprepa samma budskap: följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer och res bara med oss om du måste, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Råd till personer som ska resa till skärgården över midsommarhelgen:

• Avstå från att resa med Waxholmsbolaget.
      • Försök att undvika tider när många andra vill resa.
      • Tänk på att om du blir sjuk ute i skärgården så får du inte ta båten hem.
      • Den som är bosatt i skärgården och har ökort uppmanas att boka sin plats i förväg via Waxholmsbolagets kundtjänst.

Psst… det finns många platser som du kan åka till på andra sätt än med Waxholmsbåt. Läs mer här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
      press.tf@sll.se