Trafikändringar under ÅF Offshore Race

Havskappseglingen ÅF Offshore Race, före detta Gotland Runt, går av stapeln 28 juni-4 juli och har sin start i Stockholm city. Evenemanget medför att Waxholmsbolagets trafik till och från Strömkajen vid vissa tider flyttas till Nybrokajen för att lämna plats åt seglingarnas starter. Även vissa fastlandsbryggor i Nacka och på Värmdö påverkas.

Redan måndag 25 juni ändras Waxholmsbolagets trafik till följd av seglarevenemanget som då börjar byggas upp kring Strömkajen. Ångfartygen Norrskär och Storskär kommer att trafikera till och från Nybrokajen under perioden 25 juni till och med 2 juli. Fredagen 29 juni mellan klockan 10.30 och 18.30, lördagen 30 juni mellan 10.30 och 18.00 samt söndagen 1 juli mellan 10.30 och 13.15 avgår samtliga av Waxholmsbolagets fartyg från Nybrokajen. Ankomstplats för fartyg i trafik kommer att variera mellan Nybrokajen och Strömkajen. Avgångstider är enligt tidtabell under hela perioden.

Under lördagen 30 juni och söndagen 1 juli trafikeras inte bryggorna Nacka Strand, Hasseludden, Riset, Tegelön eller Koviksudde mellan 11.00 och 15.00.

Gotland runt är en av världens största kappseglingar och genomfördes för första gången redan 1937. Evenemangsområdet är öppet för allmänheten från och med torsdag 28 juni och alla är välkomna som deltagare eller åskådare. Starten för kappseglingen går lördag 30 juni.

Observera att ytterligare trafikändringar kan komma att ske med kort varsel. För dagligen uppdaterad information, besök vår hemsida www.waxholmsbolaget.se eller kontakta trafikupplysningen på tel. 08-679 58 30.

För mer information kontakta Waxholmsbolagets trafikledning, 08-614 64 40.

Waxholmsbolaget grundades 1869. Allt sedan dess har vi trafikerat Stockholms skärgård varenda dag året runt, från Arholma i norr till Landsort i söder. Idag är vi en del av Stockholms läns landsting, där vi har i uppdrag att driva den kollektiva sjötrafiken. Det betyder att vi går i reguljär linjetrafik året runt. Sammanlagt transporterar vi över 4 miljoner passagerare och 7 000 ton gods per år.