Wayne´s Coffee skapar gott kaffe med gott samvete

- Lanserar nytt kaffe med Rainforest Alliance-certifiering

Med 14 år, 90 caféer och flertalet utlandsetableringar i bagaget tar nu Wayne´s Coffee, Sveriges första kaffepionjärer och Skandinaviens största kaffekedja, nästa steg i utvecklingen av kaffet. Kaffekedjan vill att samarbetet med Rainforest Alliance ska göra att kunderna får upp ögonen för att det finns gott kaffe som gör skillnad.

Sedan starten 1994 har Wayne´s Coffee vuxit rejält och idag är de Skandinaviens ledande cafékedja med över 90 caféer. Nu går startskottet för Wayne´s Coffees stora satsning på kaffe. Förutom att införa kaffeambassadörer på varje café så har de utvecklat ett helt eget kaffe, certifierat med Rainforest Alliance märkning. Sortimentet med egna kaffeblandningar rostas och packas av Drie Mollen i Holland och rosteriet följer internationella regler och restriktioner som genom Rainforest Alliance-certifieringen bevarar och skyddar ekosystem, lantbrukare och djurliv.

- Vi är mycket stolta över våra egna kaffeblandningar. Efter att ha utvärderat vilken etik- och miljömärkning som bäst passar oss valde vi Rainforest Alliance-certifieringen, säger Anders Stål, vd på Wayne´s Coffee.

Samarbetet med Rainforest Alliance
Rainforest Alliance är en internationell och ideell naturskyddsorganisation som grundades 1987 i USA. Organisationen arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och skapa hållbaraförsörjningsmöjligheter för arbetare och odlare. En kaffeodlare vars odling är certifierad av Rainforest Alliance får igenomsnitt 10 procent mer betalt för sin skörd än vad en konventionell odlare får. Förbättrad kvalité och en växande efterfrågan på certifierat kaffe är de huvudsakliga orsakerna.

- Vi är glada att Wayne´s Coffee beslutat sig för att arbeta för en uthållig utveckling i tropikerna. Wayne´s Coffees kunder kan nu, bara genom att dricka kaffe, förbättra förhållandet för både odlare och miljön, säger Chris Wille, ansvarig för Rainforest Alliance jordbruksverksamhet.

Wayne´s Coffees egna kaffeblandningar med espresso och bryggkaffe säljs på samtliga caféer runt om i Sverige. För mer information besök: www.waynescoffee.se

För mer information om Wayne´s Coffee kontakta:
Tiina Ahlgren, Wayne´s Coffee, tiina.ahlgren@waynescoffee.com,

För mer information om Rainforest Alliance kontakta:
Marcus Svensson, presskontakt Rainforest Alliance, marcus@textitid.se, 073 767 25 68

För tillgång till bilder på kaffet kontakta:
Sofia Westerlund, presskontakt Mahir PR, sofia@mahir.se, 073500 46 52