Bubblande nyhet från Boschendal

Methode Cap Classique är det sydafrikanska svaret på Champagne och för att få skriva det på flaskan, eller MCC som det ofta förkortas, krävs att vinet har genomgått sin kolsyrejäsning på flaskan och att vinet fått ligga minst 12 månader på jästfällningen. Produktionsökningen av Cap Classique har uder de senaste fem åren motsvarat drygt 5% per år och utan tvekan märks det även i Sverige. Bara det senaste året finns det en försäljningsökning motsvarande strax över 8% av sydafrikanskt vin på Systembolaget.

Boschendal Brut som i veckan lanserades på Systembolaget har inte bara lagrats i minimikravet 12 månader på jästfällningen utan hela 36 månader. Det är mer än dubbelt så länge som minimikravet i Champagne och ökar komplexiteten radikalt, förklarar Thomas Östlund varuinformatör på Fondberg som importerar vinet till Sverige. Vinet som kostar 98 kronor har tydliga toner av röda äpplen, citrus, kex och inslag av aprikoser. Kexaromerna som ofta hänförs till flasklagring på jästfällning anses ofta som ett tydligt kvalitetstecken i mousserande viner i betyldigt högre prisklasser. Boschendal Brut har bland annat utnämnts till "fynd" av Dina Viner Professional Edition i samband med lanseringen. Boschendal Brut 2007 kvalificerade förra året in på listan som varje år ges ut av Top 100 South African Wines.

Boschendal Estate grundades 1685 mitt emellan Franschhoek och Stellenbosch i Sydafrika och har sedan dess utvecklats till en kvalitetsorienterat vinproducent med tydligt europeisk inspiration. Idag är den ursprungliga byggnaden kulturminnesmärkt och har ett trevligt besökscentrum.