Exklusiv nyhet från Montefalco

Antonelli San Marco följer upp Systembolagsframgången Montefalco Rosso med en exklusiv lansering av ett vin från den klassiska appellationen DOCG Montefalco Sagrantino. Vinet lanseras på halvflaska för 149 kronor vilket förhoppningsvis ger fler konsumenter möjlighet att prova ett högkvalitativt vin som på helflaska annars genererar ett stort penningutlägg, säger Lucas Spinnars produktchef på Fondberg.

Sagrantino är er en druvsort mer eller mindre enbart odlad i italienska Umbrien. Det är inte alltför ofta som den hittar till de nordliga svenska breddgraderna men är i stort mycket uppskattade bland vinkännare världen över. Vinerna har vanligtvis en stor kropp med mycket tanniner och blir mycket lagringsdugliga. Antonelli San Marco Montefalco Sagrantino 2007 har redan börjat visa upp mognadskaraktär, med komplexa nyponinslag, salvia och inslag av kakao. En begränsad kvantitet om 480 flaskor har letat sig till Sverige.

Namnet Sagrantino kommer från den tiden då bra vin främst var delen av religiösa ritualer och etymologin kommer med största sannolikhet antingen från latinets Sacro eller Sagra som betyder helig respektive firande. I vilket fall som helst framstår viner från Sagrantino som lämpliga för lite extra bra tillfällen. Då var vinerna i allmänhet söta. Det görs fortfarande passitoviner av sagrantino men idag är det främst den torra stilen som får internationell uppmärksamhet. Vinerna är utmärkta till starka, lagrade ostar, grillat rött kött eller kraftiga grytor.

• docg
  • antonelli san marco