Nyhet -

Villa Maria Gimblett Gravels Syrah 2007 erhöll silvermedalj i Världens Viners temautgåva om syrah/shiraz

I senaste utgåvan av Världens Viner fick Villa Maria Gimblett Gravels Syrah silvermedalj. Ägaren och grundaren av Villa Maria Estate, Sir George Fistonich, var i förra veckan för första gången på besök i Sverige. Han presenterade då ett antal viner under en Winemaker's Dinner på restaurang Mvseet varav Gimblett Gravel Syrah mottogs väldigt väl av journalister och restauratörer. Vinet passade perfekt till den oerhört möra oxkinden som köket på Mvseet hade lagat.

Vinet har köpts in exklusivt av Systembolaget med artikelnummer 97041-01 och kostar 199 kronor. Det finns på vinbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö men kan också beställas på övriga butiker.

Samtidigt lanserades ett vitt vin gjort på chardonnay från Villa Maria Estate.Artikelnummer 97046-01 pris 149 kronor. Det mesta har sålt slut men det finns idag kvar några flaskor i 36 butiker.

Juryns beskrivning: Öppen och pepprig med inslag av lakrits, mörka bär, plommon, fat och lite örter. Fint strukturerad med god koncentration och sammansatta aromer.

Importör: Fondberg & CO