Årets Nobelchampagne levereras av Champagne Taittinger och Fondberg

Fondberg och Champagne Taittinger har den stora äran att leverera champagnen som serveras under årets Nobelfestligheter och kulminerar med banketten i Blå Hallen den 10:e december. Det är dock inte första gången Champagne Taittinger serveras under Nobelfestligheterna, det skedde redan 1995. Idag, 19 år senare, får de 1300 gästerna i Blå Hallen avnjuta husets signaturchampagne Taittinger Brut Réserve till förrätten.

Taittinger Brut Réserve har en dominerande del chardonnay och har lagrats cirka 4 år på jästfällningen. Den har utvecklat en elegant smak och doft med inslag av brioche, gröna äpplen, grapefrukt och mineral. Taittinger Brut Réserve finns tillgängligt på Systembolaget i hel- och halvflaska (199 sek resp. 379 sek) och går även att beställa i storlekarna 1,5, 3, 6, 9 och 15 liter.

Champagne Taittinger ägs och drivs fortfarande av familjen vars namn pryder etiketten – idag är det Pierre-Emmanuel Taittinger som driver företaget tillsammans med sina barn Clovis och Vitalie. Champagnehuset, med anor från 1734, är vida berömt för sin prestigechampagne Comtes de Champagne. Champagne Taittinger har även en stark konstnärlig koppling med serien Art Collection där samtida konstnärer såsom Amadou Sow, Rauschenberg och Roy Lichtenstein formgivit flaskan till Taittingers årgångschampagne Millésimé. Familjen har på senare år visat på stor innovation och framåtanda, bland annat som officiell champagne under fotbolls-VM i Brasilien i somras.

Champagne Taittinger distribueras i Sverige av Fondberg.

För mer information, vänligen kontakta Erika Nord, Brand Manager på Fondberg på

Erika.nord@fondberg.se

• champagne
  • gastronomi
  • taittinger
  • nobel
  • nobelchampagne
  • taittinger brut réserve

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin- och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Les Grand Chais de France, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.