​Fondberg börjar jobba med Feudi di San Gregorio-projekt

Feudi di San Gregorio har länge betraktats som en av de stora innovatörerna i södra Italiens vinproduktion med stort fokus på modern vitikultur och terroiråterspegling. För att förverkliga den stora potentialen i några av södra Italiens mest spännande vinområden, Vulture och Manduria har man under de senaste åren förvärvat producenterna Basilisco och Ognissole. Dessa lanseras nu i Sverige genom Fondberg.

Namnet Ognissole är av gregisk börd och betyder ungefär ”massor av sol” och togs upp i en hyllningsdikt till områdets vackra natur redan på 300-talet före Kristus. Solen och närheten till havet är tveklöst viktiga influenser och får primitivodruvan att uppnå kraft och mognad med bibehållen fräschör, därtill finns en tydlig mineralprägel. Ognissoles målsättning är att påvisa att primitivo är en intressant druvsort och att den i Manduria kan producera långt mycket mer än kraftigt vin för att förstärka bordsviner som den historiskt ibland gjort sig känd för.

På vulkanen Vultures sluttningar odlas Aglianico till sträva, särpräglade viner som inte sällan kallas för Södra Italiens Barolo. Basilisco grundades i detta klassiska men kanske något underutvecklade vinområde under tidigt 90-tal och växte snabbt fram till en pärla med ett modernt förhållningssätt till produktionen. Feudi di San Gregorio har sedan förvärvet 2011 fortsatt utvecklingen i samma riktning.

Vi på Fondberg ser detta som ett steg i att öka vårt fokus på kvalitativa producenter med tydlig ursprungskaraktär, säger Lucas Spinnars. Nästan överallt på mogna vinmarknader ser vi att efterfrågan på viner med en tydlig terroirprägel ökar, ”vin med adress” som DNs vinjournalist Alf Tumble kallar det, fortsätter han.

Det första vinet som släppts är Ognissole Primitivo di Manduria DOC 2015 och finns i beställningssortimentet för 159 kronor (artikelnr 75476). Den 5 maj lanseras också Ognissole Essentia Loci Primitivo di Manduria DOC från 100-åriga vinstockar (artikelnr 78622 - 209 kr). Från Basilisco kommer också Teodosio Aglianico del Vulture 2011 DOC (artikelnr 79597 - 169 kr - lansering i beställningssortimentet 9 maj) och ikonvinet Basilisco Aglianico del Vulture 2009 DOC (artikelnr 73521 - 289 kr - lansering i beställningssortimentet 12 maj). Samtliga viner finns redan nu tillgängliga för restaurang.