Italiensk kvalitetsproducent lanseras av Fondberg

Fondberg fortsätter att utöka sin portfölj med Italienska producenter, till Piccini från Toscana, Antonelli San Marco från Umbrien, Taverna från Basilicata och Ferdinando Principiano från Piemonte läggs nu Pizzulin från Friuli.

Den 1 juni lanseras vinet Pizzulin Schioppetino di Prepotto del Colli Orientali Friuli i Systembolagets fasta sortiment. Friuli visar upp en stor framgång på vinfronten just nu, säger Lucas Spinnars produktchef på Fondberg. Där får vinerna ofta den svalklimatsprägel som alltfler efterfrågar samtidigt som de rider på den enorma framgångsvåg som Italienska viner åtnjuter just nu, fortsätter han.

Schioppettino är en röd druva som härstammar från regionen Prepotto i Friuli, ibland känns den också under namnet Riolla Nera, och hotades för inte alltför manga år sedan av total utrotning. Sedan 70-talet har dock flera producenter åter sätt vinernas storhetspotential och på allvar tagit den till sig igen. Vinerna blir ofta ganska mörka med smaktoner av violer och en vitpepparkaraktär som man annars ofta förknippar med viner från Rhonedalen.

Pizzulin Schioppettino kostar 139 kronor på Systembolaget och finns tillgängligt från den 1 juni. Lucas Spinnars säger att vinet är som klippt och skuret till rostbiff eller allra helst en rådjursstek men fungerar också utmärkt till grillat rött kött.